Mercedes-teambaas Toto Wolff verwelkomt de nieuwe eigenaar Liberty Media graag tot de Formule 1, maar vindt niet dat de sport zomaar allemaal nieuwe dingen moet proberen.

Wolff, die op de website van Mercedes eerst dank betuigt aan de van het toneel verdwenen Bernie Ecclestone, bedoelt daarmee dat de Formule 1 geen experimenteel theater moet worden in een poging de show beter te maken. “We moeten onze trouwe fans niet van de sport vervreemden door regels te introduceren die we niet eerst zorgvuldig hebben afgewogen en geëvalueerd”, zegt hij.

“We moeten een wetenschappelijke benadering hanteren, op data vertrouwen en kijken naar wat in andere sporten en vormen van entertainment werkt. Dat moeten we dan vervolgens combineren met de pluspunten en wat goed is aan de Formule 1”, legt Wolff zijn geprefereerde onderzoeksmethode uit.

“Wat we in ieder geval niet moeten doen”, zo benadrukt hij. “Is de Formule 1 als een soort betatest zien”, verwijst hij naar de methode uit de softwarewereld waarin onder meer al doende door trial and error wordt gekeken wat wel en niet werkt.

Wolff vindt niet dat de Formule 1 door ’trial and error’ moet kijken wat wel en niet werk qua nieuwe regels en ideeën.

De Mercedes-teambaas vindt het verder belangrijk dat erkend wordt dat de Formule 1 een technische sport is: “Dat betekent dat het altijd voor verdeeldheid zal zorgen. Er zijn mensen die het technische aspect geweldig vinden, maar er zijn ook mensen die het haten. Dat hoort erbij.”

Een ander punt dat Wolff maakt, is dat het helemaal niet zo slecht gaat met de sport. En dat ondanks de dominantie van zijn eigen team. “Er wordt vaak gezegd dat het niet goed gaat met de sport, maar als je kijkt naar hoe de markt veranderd is, doen we het best goed”, meent de Oostenrijker.

Ondanks de digitale revolutie wat betreft het volgen van sport, weet de Formule 1 volgens Wolff namelijk een flink publiek te bereiken. “Het kan beter, maar we moeten niet zo negatief doen over de sport, want de Formule 1 is niet stuk.”