Dat Lewis Hamilton hard over de kerbs stuiterde, was volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff niet de oorzaak, maar het gevolg van een hydraulisch probleem. “Het lag zeker niet aan hoe hij reed.”

Door een hydraulisch lek viel de stuurbekrachting weg en daardoor ging Hamilton op spectaculaire wijze wijd over de kerbstones. “De ronde ervoor zagen we al dat er overdruk ontstond toen hij een ruime lijn nam, maar binnen de limiet bleef. De exacte oorzaak daarvan hebben we nog niet kunnen vaststellen, mogelijk de frequentie of de hoek van de kerbs, maar het was in ieder geval niet door toedoen van Lewis.”

Dat Hamilton in eerste instantie wel liet blijken dat het mogelijk aan hem lag, is volgens Wolff een logische reactie. “Wanneer er iets misgaat, kijk je altijd eerst of je zelf misschien iets verkeerds hebt gedaan. Lewis dacht dat hij het veroorzaakt had, wij dachten dat het onze fout was. Nu zijn we alles naast elkaar aan het leggen en blijkt dat hem niets te verwijten valt.”

Hamilton zegt de teleurstelling reeds verwerkt te hebben. Dat hij even geknield naast de auto bleef zitten, moet volgens hem niet te veel achter worden gezocht. “Ik had net een zware auto honderd meter geduwd”, verklaart hij. “Mijn eerste reactie was om er alles aan te doen om de auto terug in de pits te krijgen. Het duurde even om op adem te komen en te laten bezinken wat er was gebeurd. Pas daarna kun je het accepteren en verder gaan.”

Volgens Hamilton zal het in Hockenheim niet meevallen om net als in Silverstone terug naar voren te komen. “Inhalen is hier lastiger, Silverstone is breder en minder zwaar voor de banden. Maar wellicht helpt de extra DRS-zone.” Hij wil een voorbeeld nemen aan Daniel Ricciardo. “Hij is een super-optimist en daarom is hij ook zo geliefd. Ik ga proberen dat optimisme over te nemen en er morgen op agressieve, maar gebalanceerde wijze het beste van maken.”