Mercedes’ probleem met de verkeerde motorinstelling waar Nico Rosberg en vooral Lewis Hamilton in Bakoe door werd afgeremd, was terug te leiden tot ‘een rommelige’ vrijdag.

Dat legt Mercedes-teambaas Toto Wolff uit in gesprek met Formula1.com. “Het was een probleem met de engine modes“, zegt hij over het euvel dat winnaar Rosberg kort hinderde, maar waar de uiteindelijke nummer vijf Hamilton lang last van had.

De modus waar Hamiltons Mercedes-motor ronden lang in stond, had de Engelsman juist meer vermogen moeten geven, maar het tegendeel bleek het geval. “De motorinstellingen waren niet correct”, geeft Wolff toe. “Dat komt omdat we een rommelige vrijdag hadden en ze zodoende van tevoren niet op de juiste manier konden afstellen.”

Volgens Wolff blijkt uit data van Mercedes dat Hamilton er twee tienden per ronde door verloor. “Maar voor Lewis voelde het vast als veel meer. Het speelde namelijk vooral tussen bocht twee en drie, waar je juist de grootste elektrische boost verwacht. Die kreeg Lewis echter maar niet.”

Formula One World Championship 2016, Round 8, European Grand Prix, Baku, Azerbaijan, Sunday 19 June 2016 - Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 W07 Hybrid and Romain Grosjean (FRA) Haas F1 Team VF-16 battle for position.

Hamilton had geen makkelijke race in Bakoe. Hij begon als tiende en finishte als vijfde.

Dat Rosberg het probleem snel op wist te lossen en Hamilton niet, komt volgens Wolff omdat de Duitser zijn motor zelf in de niet juist ingestelde modus zette. Toen hij merkte dat deze niet functioneerde zoals beoogd, wist Rosberg dus snel wat hij terug moest zetten. Bij Hamilton lag het anders omdat hij vanaf de start in die modus stond.

Gevaarlijk
Hamilton wist het zelf ook niet op te lossen, dit gebeurde uiteindelijk vanzelf. Hamilton noemde het echter gevaarlijk dat hij ‘om de vijf seconden’ op zijn stuur moest kijken. Daarnaast maakte hij zich boos over de radiorestricties waardoor Mercedes hem niet mocht vertellen wat hij op het stuur moest veranderen.

Wolff vindt dat ‘de strijd tussen coureurs de kern van het racen moet zijn’, maar stipt ook aan dat de auto’s toch niet minder ingewikkeld worden en dit niet goed zou zijn. “Het alternatief is dus dat je toestemming geeft om met je coureurs te praten als er zo’n probleem is, maar ja, dit is hoe de regels momenteel zijn”, legt hij zich er bij neer.

De suggestie dat Hamilton het probleem misschien sneller op had kunnen lossen als hij voor het weekend meer tijd in de simulator had doorgebracht, wijst Wolff verder van de hand. “Dat had helemaal niet geholpen. Het vinden van de juiste instelling was in dit geval zo’n ingewikkeld proces, dat leer je niet in de simulator.”