Zaak-Renault ging om slechts vier tekeningen
Phil Mackereth nam slechts vier tekeningen van zijn oude werkgever McLaren naar Renault. Drie daarvan waren onbruikbaar, de vierde werd verkeerd geïnterpreteerd. Deze details over de vrijspraak van Renault heeft de WMSC vandaag bekendgemaakt.Gisteren sprak de World Motor Sport Council Renault al vrij in de spionagezaak waarbij voormalig McLaren-engineer Phil Mackereth vertrouwelijke informatie naar Renault meenam. Uit de details van de zitting blijkt dat Renault geen baat heeft gehad van de informatie, die bovendien zeer summier was.
Zo is gebleken dat Mackareth weliswaar een ‘significante hoeveelheid’ data heeft meegenomen van McLaren, maar slechts vier tekeningen heeft laten zien aan zijn nieuwe collega’s bij Renault. Het blijkt te gaan om ontwerpen van het benzinesysteem, de versnellingsbak en de schokdemperconfiguratie.
De eerste twee ontwerpen bleken zo fundamenteel te verschillen van die op de Renault dat Mackereth ze beter had kunnen gebruiken om vis in te verpakken, zo blijkt uit de uitspraak. ,,Drie van de vier tekeningen waren volstrekt nutteloos voor Renault.”
Over de vierde tekening, waarop de zogenaamde J-demper van McLaren staat, viel nog wel wat te zeggen. Renault blijkt namelijk een protest te hebben ingediend bij de FIA over McLarens gebruik van deze kennelijk radicale schokdemper. Maar uit het protest dat het team indiende bleek dat Renault niet goed begreep hoe het systeem werkte.
De demper in kwestie is dan ook volstrekt legaal, maar het bewijst evengoed dat de bruikbaarheid van de tekeningen twijfelachtig was. ,,De hoeveelheid informatie die uit de tekeningen te halen viel, was kennelijk ontoereikend voor Renault om een goed beeld te vormen over de werking van McLarens schokdempers”, aldus de verklaring van de WMSC.
Volgens de WMSC verschilt deze zaak aanzienlijk van McLarens veroordeling. ,,In deze kwestie is er sprake van een engineer die naar een ander team gaat, niet van onderlinge uitwisseling van informatie tussen twee teams.
,,Desondanks had Renault ons veel eerder moeten waarschuwen. Omdat er geen enkele aanwijzing is dat Renault Mackereth heeft aangemoedigd om meer informatie van McLaren te tonen, vallen beide zaken niet met elkaar te vergelijken.”
De WMSC behoudt zich het recht voor om de zaak te heropenen, mocht er nieuwe informatie beschikbaar komen.
MB