Zorgen over bochtensnelheden
Verschillende coureurs hebben zich de afgelopen dagen bezorgd getoond over de hoge bochtensnelheden. Door de nieuwe bandenregels dreigt de veiligheid in het geding te komen. Tegenover de tv-zender ITV verklaarden verschillende coureurs dat Formule 1 fysiek zwaarder is geworden door de verhoogde bochtensnelheden. En dus gevaarlijker.
Dit seizoen zijn bandenwissels weer toegestaan, met als gevolg dat de banden zachter en dus sneller geworden zijn. Hoewel de rondetijden door de nieuwe 2,4 liter achtcilinders wel lager liggen dan vorig jaar, gaat het in de bochten juist harder. Tijdens een test op Silverstone bleek deze week dat de bocht Copse dit jaar door vrijwel alle coureurs volgas genomen kan worden. ,,In sommige bochten is de snelheid nu veel hoger”, vertelt Christian Klien. ,,Leuk voor ons, maar we moeten wel aan de veiligheid denken. De uitloopzones op circuits zijn niet gemaakt voor nóg hogere snelheden. De veiligheid is belangrijker dan wat wij van de auto’s vinden.” Michael Schumacher vertelde op de Nürburgring dat de pogingen om de snelheden in te perken een oneerlijke strijd tussen is tussen de FIA en de teams. ,,Er zijn tien engineers bezig die regels bedenken om de auto’s langzamer te maken. Maar er zijn er wel honderd die juist proberen om de auto’s sneller te maken. Dan weet je bij voorbaat al wel wie dat gaat winnen.” Toch denkt Schumacher dat de nieuwe motorenregels een stap in de goede richting zijn. ,,Stel je voor dat we nu nog met de V10-motoren zouden rijden. Dan zou het nog veel harder gaan. Er is een goede stap gemaakt, maar het zal altijd moeilijk blijven om de Formule 1 veiliger te maken.”