Actuele Grands Prix

Sluiten

  • Bahrein

    GP Bahrein 2024

    29 feb - 02 mrt

  • 1 . Max Verstappen

    1:31:44.742

  • 2 . Sergio Pérez

    + 22.457

  • Japan

    GP Japan 2024

    05 - 07 apr

  • 1 . Max Verstappen

    1:54:23.566

  • 2 . Sergio Pérez

    + 12.535

  • China

    GP China 2024

    19 - 21 apr

  • 1 . Max Verstappen

    1:40:52.554

  • 2 . Lando Norris

    + 13.773

  • Verenigde Staten

    GP Miami 2024

    03 - 05 mei

  • 1 . Lando Norris

    1:30:49.876

  • 2 . Max Verstappen

    + 7.612

  • Monaco

    GP Monaco 2024

    24 - 26 mei

  • 1 . Charles Leclerc

    2:23:15.554

  • 2 . Oscar Piastri

    + 7.152

  • Canada

    GP Canada 2024

    07 - 09 jun

  • 1 . Max Verstappen

    1:45:47.927

  • 2 . Lando Norris

    + 3.879

  • Spanje

    GP Spanje 2024

    21 - 23 jun

  • 1 . Max Verstappen

    1:28:20.227

  • 2 . Lando Norris

    + 2.219

  • Italië

    GP Italië 2024

    30 aug - 01 sep

  • Kwalificatie

    za 16:00 - 17:00

  • Race

    zo 15:00 - 17:00

  • Mexico

    GP Mexico 2024

    25 - 27 okt

  • Kwalificatie

    za 23:00 - 00:00

  • Race

    zo 21:00 - 23:00

  • Qatar

    GP Qatar 2024

    29 nov - 01 dec

  • Kwalificatie

    za 18:00 - 19:00

  • Race

    zo 17:00 - 19:00

Naar WK Kalender 2024

Al 30 jaar op pole!

Dark mode Light mode
Losse edities Abonneren

Günther Steiner

- Haas

Statistieken

  • Team

    Haas

  • Leeftijd

    1

  • Geboorteland

    Italië

  • Teambaas sinds

    06-01-2014

Biografie Günther Steiner

Günther Steiner, de teambaas van Haas, is een man van de wereld. Hij werd geboren in het Italiaanse Merol in Zuid-Tirol. Door het tweetalige karakter van het dorp sprak hij in zijn jeugd al zowel Duits als Italiaans. Hij begint na zijn middelbare school aan een studie engineering maar maakt deze nooit af.

In 1986 belandt hij in de rallysport waar hij als monteur bij het Mazda Rally Team aan de slag gaat. Hij werkt zich op en wint in 1997 het Europees Kampioenschap met Krzystof Holowczyc. Ford pikt Steiner op en stelt hem aan als hoofd engineering in het Ford World Rally Team waar hij werkt met grootheden als Colin Mcrae en Carlos Sainz.

Hij blijft echter niet lang bij Ford zitten, in 2001 wordt hij door Niki Lauda zelf overgehaald om naar Jaguar F1 te komen als uitvoerend directeur. Als het Britse team een tegenvallend jaar kent in 2002 kent, is Steiner het kind van de rekening. Hij slaat het aanbod voor een andere rol binnen Jaguar af en gaat bij Opel aan de slag. In 2004 volgt er andermaal een telefoontje uit Milton Keynes, eerst de thuisbasis van Jaguar maar nu die van Red Bull. De energiedrankjesfabrikant heeft het noodlijdende team overgenomen en stelt Steiner aan naast Christian Horner als technisch directeur.

De twee stuwen het jonge team naar betere resultaten in 2005. Red Bull wil echter meer en trekt topontwerper Adrian Newey aan voor veel geld. Red Bull-oprichter Dieter Mateschitz heeft echter een mooie nieuwe klus voor Steiner: het opzetten van een NASCAR-team in Amerika. Steiners vrouw is Amerikaans en het gezin vestigt zich in Mooresville, North Carolina waar het nog altijd woont. Twee jaar staat Steiner aan het hoofd van het team tot hij besluit voor zichzelf te beginnen. Hij richt er zijn eigen bedrijf Fiberwork Composites op.

Ergens in deze periode haalt Steiner ook banden aan met Joe Custer en Gene Haas van het gevestigde Stewart-Haas Racing. De twee hebben dan net een aanbod om in het uiteindelijk gefaalde US F1 te investeren, Steiner oppert dat de twee alsnog de koningsklasse instappen met een eigen team. Steiner krijgt de kans het team zelf vorm te geven met personeel. Hij slaagt erin partnerships op te starten met chassisbouwer Dallara en Ferrari, de laatste leveren sinds de start van Haas F1 de motoren.

2018 is het succesvolste jaar

Met Romain Grosjean en Esteban Gutiérrez als koppel kent Haas in 2016 een vliegende start in Melbourne, Grosjean rijdt zich daar vanaf een negentiende startplek naar de zesde plaats. Grosjean scoort dat jaar alle 29 punten terwijl Gutiérrez niet voldeed en voor 2017 plaats mag maken voor Kevin Magnussen. De eerste twee jaar zijn voortvarend met twee keer een achtste plek bij de constructeurs. 2018 is in alle opzichten het meest succesvolle jaar voor Haas en Steiner persoonlijk. Het team scoort een vijfde plek bij de constructeurs maar het is met name Drive to Survive van Netflix dat zorgt voor een vlucht in populariteit.

Het team wordt gevolgd in Australië waar Grosjean en Magnussen vanaf de vijfde en zesde plek starten. Als de dubbele puntenfinish vervolgens in het water valt door verknalde pitstops heeft Steiner het niet meer. “We look like a bunch of f#$& wankers!” is sindsdien een vaak herhaalde quote in de paddock. De volgende Netflix-episode volgt in 2019: Rich Energy komt veel bombarie de F1 binnen en belooft Steiner gouden bergen. Storey zorgt voor een soap als hij op het officiële twitteraccount van Rich Energy tot ieders verrassing aankondigt dat de sponsoring wordt stilgezet. Dat weekend rijden Magnussen en Grosjean elkaar ook nog eens letterlijk in de wielen. Uiteraard wordt alles vastgelegd door de filmploeg van Netflix.

Het klinkt als drama, maar de fans smullen ervan. Steiner verwerft door de serie een ware cultstatus onder de kijkers. Nog altijd staat Günther Steiner als teambaas aan het roer bij Haas, de Zwitserse Italiaan is inmiddels na Christian Horner en Toto Wolff de langszittende teambaas.

Haas-teambaas Günther Steiner in gesprek met oud F1-baas Bernie Ecclestone ( LAT Images)

Statistieken

  • Team

    Haas

  • Leeftijd

    1

  • Geboorteland

    Italië

  • Teambaas sinds

    06-01-2014