Kevin Magnussen
20 - Haas


Statistieken
-
Team
Haas
-
Leeftijd
30
-
Geboorteland
Denemarken


Grosjean blij met ‘goede resultaten’ Magnussen: ‘Tonen aan dat het niet aan ons lag’
11 januari 2023 10:45 - Nieuws

19 december 2022 09:00 - Longread

07 december 2022 12:00 - Nieuws

15 november 2022 14:30 - Nieuws

13 november 2022 17:30 - GPBrazilië2022

11 november 2022 21:45 - GPBrazilië2022

11 november 2022 21:23 - GPBrazilië2022


07 november 2022 09:00 - Nieuws

06 november 2022 07:37 - Nieuws

05 november 2022 14:53 - Nieuws

26 oktober 2022 11:30 - Nieuws

21 oktober 2022 16:00 - GPVerenigdeStaten2022

20 oktober 2022 07:40 - Nieuws
Biografie Kevin Magnussen
Kevin Jan Magnussen is opgegroeid in Roskilde, vooral bekend van het Deense jaarlijkse rockfestival. Magnussen is dan ook een fervent liefhebber van rock en metalmuziek. De ‘Jan’ in zijn naam is afkomstig van vader Jan Magnussen, de viervoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans. Behalve zijn naam kreeg hij ook racegenen door van zijn vader en was de racewereld nooit ver weg voor kleine Kevin.
Uitblinker in opstapklasses
In 2008 maakt Magnussen een stormachtige entree in de Deense Formula Ford waar hij liefst 11 van de 15 races wint. Hij legt vervolgens de traditionele weg af naar de Formule 1. Hij wordt in 2010 derde in de Duitse F3, in 2011 tweede (ondanks zeven overwinningen) achter Felipe Nasr in de Britse F3 en derde in Masters of Formula op Zandvoort. Hij doet ook mee aan de Macau Grand Prix, hij kwalificeert zich als zevende maar moet achteraan starten omdat hij gele vlaggen heeft genegeerd. In de race crasht hij vervolgens hard in de slotfase waarbij hij van geluk mag spreken dat hij het overleeft.
Er volgens twee seizoenen in de Formule 3.5, in 2012 wint hij een race op Spa en eindigt hij het kampioenschap als zevende. In het tweede jaar gaat het een stuk beter: hij is van Carlin naar DAMS geswitchted en wint vijf races, nog acht podiumplekken en wordt ruim voor Stoffel Vandoorne kampioen van de klasse. Op dat punt is er al contact met McLaren waar Magnussen simulatorwerk voor doet. In Abu Dhabi heeft hij in 2012 al meegedaan aan de Young Driver Test. Daar maakte hij al indruk. Magnussen is snel en legt voldoende kilometers af voor zijn superlicentie.
Het team uit Woking hakt voor 2014 de knoop door en stelt hem aan als tweede coureur ter vervanging van Sergio Pérez. In Australië beleeft hij een droomdebuut: hij kwalificeert zich als vierde, eindigt de race als derde en wordt zelfs naar de tweede plek gepromoveerd nadat Daniel Ricciardo wordt geschrapt uit de uitslag. Magnussen is na zijn vader de tweede Deen ooit in de punten en de eerste met een podiumplek. Het is een resultaat dat hij nooit meer zal herhalen, de McLaren is dat jaar allesbehalve snel. Magnussen is in de onderlinge strijd met de ervaren Jenson Button kansloos en wordt elfde in het kampioenschap.
Rampjaar bij Renault
Het team is hard voor de rookie, Fernando Alonso wordt teruggehaald voor 2015 al mag Magnussen in Australië de honneurs waarnemen na een ongeluk van de Spanjaard tijdens de wintertest. Het zit Magnussen echter niet mee, zijn motor sputtert in de opwarmronde en hij kan niet starten. McLaren laat Magnussen aan het eind van dat jaar gaan. Magnussen vindt onderdak bij Renault dat het Lotus-team heeft overgenomen. Aan de zijde van Jolyon Palmer kent Magnussen een jaar vol brokken en incidenten.
Een lekke band in Australië in de openingsronde, een pitlane-start in Bahrein na een penalty, een crash in China tijdens een vrijdagtraining, een botsing met Palmer in Spanje, een trainingscrash in Monaco en een aanrijding met Daniil Kvyat in de race, een gemiste kwalificatie in Canada na een crash, een pitlanestart in Bakoe, een angstaanjagende crash in Eau Rouge op Spa en nog eens drie gevallen van mechanisch malheur in Silverstone, Kuala Lumpur en Abu Dhabi. Desondanks scoort Magnussen zeven van de acht punten voor Renault dat seizoen.

Pech voor Magnussen in Kuala Lumpur, Maleisië. Foto: Motorsport Images
Begin van lange relatie met Haas
Magnussen maakt de overstap naar Haas waar hij jarenlang een koppel zal vormen met Romain Grosjean. De Fransman verslaat Magnussen dat jaar op punten, 28 om 19. Magnussen tekent wel weer voor enkele incidenten dat jaar. De beroemdste is een incident met Nico Hülkenberg in Hongarije, Magnussen drukt de Duitser van de baan die daarbij schade oploopt. Als Hülkenberg hem daarmee confronteert in de mixed zone antwoordt Magnussen voor het oog van de camera met de legendarische woorden: “Suck my balls, honey.”
In 2018 is de Haas een stuk competitiever. In Australiër liggen Magnussen en Grosjean zelfs vierde en vijfde als ze door fouten van de pitcrew moeten opgeven. De punten volgen echter snel, Magnussen scoort knappe puntenklasseringen in Bahrein, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije en België. In Monza clasht hij Fernando Alonso en laat Magnussen weer zien dat hij niet op zijn mondje is gevallen: “Hij denkt dat hij God is, ik kan niet tot hij met pensioen gaat.” Er volgen nog punten in Rusland en Verenigde Staten, Magnussen eindigt het jaar op 56 punten en dat zijn er 19 meer dan teamgenoot Grosjean.
Het seizoen 2019 draait voor Haas uit op een tumultueus rampjaar. Rich Energy komt met veel bombarie binnen als hoofdsponsor, de energiedrankjesfabrikant belooft gouden bergen en wil Red Bull van de troon stoten. De auto zelf is echter totaal niet competitief, over één rondje worden er nog wel resultaten geboekt maar op zondag is de VF-19 niet vooruit te branden.

Kevin Magnussen in de Haas met Rich Energy-livery, op de achtergrond William Storey. Foto: Motorsport Images
Tumultueus jaar met Rich Energy
Alles komt samen tijdens het weekend in Silverstone, alle updates worden teruggedraaid en men komt met de auto aan de start die ook in Australië gebruikt werd. Magnussen en Grosjean raken elkaar echter in de openingsronde en vallen uit, het komt het team zelf op openlijke kritiek te staan van Rich Energy’s Twitter-account. De oprichter van het bedrijf Wililiam Storey ligt overhoop met Haas en ook zijn eigen bedrijf, de sponsordeal wordt tijdens het seizoen beëindigd. Het team wordt slechts negende bij de constructeurs met 28 punten, het slechtste resultaat tot dan toe. 2020 verloopt echter nog teleurstellender, Magnussen scoort één schamel puntje en verlaat het team min of meer door de achterdeur.
2021 loopt daardoor uit op een soort tussenjaar voor Magnussen. Hij rijdt samen met Nederlander Renger van der Zande in het IMSA, het Amerikaanse lange afstandskampioenschap. Ook komt hij samen met vader Jan uit in de 24 uur van Le Mans, de twee eindigen als zeventiende in LMP2-klasse. Voor 2022 wordt Magnussen als één van de coureurs voor het WEC-project van Peugeot, maar als Haas-teambaas Günther Steiner belt is de keus snel gemaakt. Het contract met Nikita Mazepin wordt na het uitbreken van de Oekraïne-oorlog ontbonden en Magnussen mag zijn plek innemen.

Steiner en Magnussen kunnen het niet geloven, poleposition op Interlagos. Foto: Motorsport Images
Magnussen maakt meteen indruk naast Mick Schumacher, in de seizoensopener wordt hij meteen vijfde. Hoogtepunt van het seizoen voor Magnussen is ongetwijfeld zijn pole in Brazilië. Vlak voordat er een regenbui over het circuit trekt, klokt hij de snelste tijd en mag hij de sprintrace vanaf de eerste startplek beginnen. Hij pakt punten in de sprintrace maar wordt er op zondag van de baan gekegeld door Daniel Ricciardo. Hij eindigt het seizoen verdienstelijk met een dertiende plaats in de eindklassering.
Persoonlijk leven
Magnussen woont in Kopenhagen met zijn vrouw Louise Gjorup, het stel heeft een dochter.

Statistieken
-
Team
Haas
-
Leeftijd
30
-
Geboorteland
Denemarken
Laatste Formule 1 nieuws
-
Daytona: Derde plek in plaats van derde zege voor Van der Zande, één-tweetje voor Acura
-
Column Nelson Valkenburg: Dit wordt een gouden jaar qua teamgevechten en strijd in de pitbox
-
Tijd weg van Formule 1 was ‘zeer positief’ voor Hülkenberg
-
Gasly: ‘In de winter kun je trainen als een beest’
-
Oud-kartcoach over De Vries: ‘Nyck is altijd zo precies, bijna op een autistische manier’
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
Meest gelezen
-
11:00 AM
Scheve gezichten bij autosportdebuut Verstappen: ‘Deed dingen die anderen niet konden’
-
12:00 PM
Gitzwart eind aan gouden dag: de tragische dood van een Verstappen-fan na Abu Dhabi 2021
-
2:30 PM
Buxton: ‘Verstappen heeft de Formule 1 én de manier waarop we ernaar kijken veranderd’
-
10:22 AM
Hamilton weet zeker dat hij weer gaat winnen : ‘Er is nog nooit een coureur geweest zoals ik’
-
9:25 AM
Horner geeft uitleg over weerstand van teams tegen komst Andretti

Daytona: Derde plek in plaats van derde zege voor Van der Zande, één-tweetje voor Acura
29 januari 2023 19:59 - Nieuws

Column Nelson Valkenburg: Dit wordt een gouden jaar qua teamgevechten en strijd in de pitbox
29 januari 2023 14:00 - Nieuws



Oud-kartcoach over De Vries: ‘Nyck is altijd zo precies, bijna op een autistische manier’
29 januari 2023 08:00 - Nieuws


Bleekemolen: ‘De eerste keer duizelde het op Daytona’s banking, maar je gaat toch vol gas’
28 januari 2023 13:30 - Nieuws

Nyck de Vries start merchandise-lijn: ‘Het gaat me meer om interactie en band met de fans, dan geld’
28 januari 2023 11:00 - Nieuws

8 uur racen, 34 minuten in je nomex slapen: hoe Rinus van Kalmthout verliefd werd op Daytona
28 januari 2023 08:30 - Nieuws


‘Rolex Renger’ kan lachen om bijnaam: ‘Maar eer van de zege is veel belangrijker dan die Rolex’
27 januari 2023 13:30 - Nieuws

Daytona Special: hype om hypercars, barbecue en banking (met VD Zande, Bleekemolen en Hartley)
27 januari 2023 12:58 - Nieuws





Van Kalmthout speelt hoofdrol in Indycar-documentaire op Amazon Prime Video
26 januari 2023 14:18 - Nieuws

Tost: ‘Carrière Gasly op het spel als Red Bull hem niet had laten gaan’
26 januari 2023 12:48 - Nieuws




Overzicht: Op deze dagen presenteren de Formule 1-teams hun bolide voor 2023
26 januari 2023 08:35 - Nieuws


Domenicali: ‘Veel dingen zullen pas last-minute klaar zijn voor GP Las Vegas’
25 januari 2023 14:30 - Nieuws


Williams wilde Sargeant twee seizoenen in F2 laten rijden: ‘Maar zagen snel potentieel’
25 januari 2023 11:10 - Nieuws


Russell voelde zich ‘een beetje een rookie’ in eerste seizoen bij Mercedes
25 januari 2023 07:50 - Nieuws



Norris hoopt in 2024 voor titel te gaan: ‘Moet dan wel in topvorm zijn’
24 januari 2023 13:05 - Nieuws
