Formule1.nl neemt de komende weken diverse formulewagenklassen onder de loep. Ter introductie of ter opfrissing. We beginnen met GP2.

GP2 wordt door velen als het voorportaal van de Formule 1 gezien. Dit blijkt een terechte kwalificatie gezien het feit dat van de laatste vijf kampioenen er momenteel vier actief zijn als Formule 1-coureur. Niet voor niets etaleert de GP2 zich als klasse waarin de meest talentvolle jonge coureurs in gelijkwaardige auto’s met elkaar de strijd aangaan. Giedo van der Garde en Ho-Pin Tung zijn in 2010 de Nederlandse troeven.

Oorsprong

De GP2-series werd in 2005 opgericht en verving het Formule 3000-kampioenschap dat voorheen als beste opstap voor de Formule 1 gold. Zo stroomden kampioenen als Jean Alesi, Juan Pablo Montoya, Nick Heidfeld en Vitantonio Liuzzi door naar de koningsklasse. Robert Doornbos was de beste Nederlander die aan dit kampioenschap heeft deelgenomen. Als teamgenoot van Liuzzi eindigde Doornbos in 2004 als derde in het kampioenschap met drie podiumplaatsen en één overwinning op Spa-Francorchamps.

Techniek

Het GP2-veld bestaat uit 24 bolides. Het chassis wordt gebouwd door Dallara, voor de aandrijving zorgt een vierliter Renault V8 motor die 580 pk produceert. Bridgestone verzorgt sinds het ontstaan van het kampioenschap de banden. Er wordt gereden met slicks, met het type zacht, medium of hard. Vanwege de krachtige motor en het aerodynamische design van de auto, is een GP2-bolide slechts enkele seconden per ronde langzamer dan een Formule 1-auto.

Toekomstige Formule 1-sterren

Door hoge kosten en opkomende nieuwe en goedkopere raceklassen, kwam de Formule 3000 onder druk te staan. In 2005 werd de klasse uiteindelijk vervangen door de GP2. Met 24 auto’s op de grid en veel talentvolle coureurs achter het stuur, bleek het succes al snel verzekerd. Het eerste seizoen mondde uit in een tweestrijd tussen huidige Formule 1-coureurs Nico Rosberg en Heikki Kovalainen. Beide wonnen vijf wedstrijden, maar Rosberg scoorde constanter en ging er met de titel vandoor. Een jaar later nam ‘rookie’ Lewis Hamilton het op tegen Nelson Piquet jr. en won. 2007 was het jaar van Timo Glock, maar het behalen van de titel ging niet vanzelfsprekend. Met maar liefst vijf uitvalbeurten en een niet gestarte race, kwam Lucas di Grassi nog erg dichtbij. Giorgio Pantano, derde in 2007, eindigde na een spannend seizoen in 2008 als winnaar. De Italiaan werd op de voet gevolgd door Bruno Senna, Lucas di Grassi en Romain Grosjean. Afgelopen seizoen leek Grosjean de gedoodverfde kampioen, maar na de Grand Prix van Hongarije verving de Fransman de geplaagde Nelson Piquet jr. bij het Renault F1 Team. Ondertussen was Nico Hülkenberg op stoom gekomen en pakte dankzij het wegvallen van Grosjean vrij eenvoudig de titel. Vitaly Petrov eindigde als tweede, voor Di Grassi. Giedo van der Garde eindigde na een moeilijke eerste helft van het seizoen uiteindelijk met drie overwinningen als zevende.

Asia Series

De GP2 Asia Series werd halverwege 2007 opgericht met als doel autosport in Azië te promoten en Aziatische coureurs een kans te geven op hoog niveau te kunnen racen. Of daar veel van terecht is gekomen, valt te betwijfelen. Romain Grosjean werd het eerste jaar overtuigend kampioen. Van de tien races won hij er vier en eindigde voor Sébastien Buemi en Vitaly Petrov. Het team van DAMS trad een jaar later sterk op door het één-tweetje met Kamui Kobayashi en de Belg Jerome d’Ambrosio. Davide Valsecchi behaalde de titel in het afgelopen winterseizoen.

Het raceweekend

De rijders en teams hebben per weekend maar beperkte trainingstijd. Op de vrijdag krijgen ze een half uur de kans om de beste afstelling te vinden, waarna later op de dag de half uur durende kwalificatietraining bepalend is voor de startopstelling voor de eerste wedstrijd. De eerste race gaat over 180 kilometer waarbij één verplichte pitstop gemaakt moet worden. De eerste acht gefinishte rijders starten de sprintrace op zondag in omgekeerde volgorde.

Bij de eerste wedstrijd wordt het oude puntensysteem van de Formule 1 gehandhaafd: de winnaar krijgt tien punten, tot en met één punt voor de achtste plaats. De winnaar van de sprintrace krijgt zes punten, afgeteld naar één punt voor plaats zes. Het rijden van de snelste ronde wordt beloond met één punt, als voorwaarde dat de rijder in de toptien moet zijn geëindigd. De coureur die poleposition traint krijgt twee punten.

Zo zijn gedurende een raceweekend in totaal twintig punten te verdienen. Het behalen van het maximum aantal punten is slechts twee keer voorgekomen. Het lukte Nelson Piquet jr. tijdens het Hongaarse raceweekend in 2006 en afgelopen seizoen scoorde Nico Hülkenberg twintig punten voor zijn thuispubliek op de Nürburgring.

Kanshebbers 2010

Komend seizoen lijkt opnieuw spannend te worden. Eén van de kanshebbers is Giedo van der Garde die met Barwa Addax een serieuze gooi naar de titel doet, mits de Nederlander zijn stijgende lijn van 2009 doorzet.

“In de GP2 komt de top van jonge rijders bij elkaar en stromen de beste rijders door naar de Formule 1, zoals Hamilton, Kovalainen, Rosberg, enzovoort. Dit is dé klasse om door te breken”, zegt Van der Garde die, vanzelfsprekend, maar één doel heeft. “Het kampioenschap is het belangrijkste; daar gaan we voor en niets minder. Je moet kampioen worden om de Formule 1 te bereiken en dat zal absoluut weer deuren moeten openen.”

Jules Bianchi lijkt de voornaamste concurrent van Van der Garde. De Fransman werd in 2009 met negen overwinningen kampioen in de zwaarbevochten Formule 3 Euroseries. iSport International zet Oliver Turvey en GP2 Asia kampioen Davide Valsecchi op de startgrid. Turvey was sterk in de Britse Formule 3 en eindigde vorig jaar als beste rookie vierde in de World Series by Renault. Enkele outsiders zijn de talenten Christian Vietoris en Charles Pic. Het blijft koffiedik kijken, maar zou het team van DAMS, recentelijk omgedoopt in het Renault F1 Junior Team, de zaken eindelijk op orde hebben? Rijders Jerome d’Ambrosio en Ho-Pin Tung zijn op jacht naar succes, net als Van der Garde – die dichtbij zijn ultieme droom is.