Dat het weer dit weekend een factor zal zijn, is duidelijk. Net als in de rest van Europa is het bloedheet in Hockenheim, al staat er voor zaterdag en zondag ook regen en zelfs onweer in de voorspellingen. Wat het nou uiteindelijk wordt, is voor de Nederlander niet van belang. “We hebben nog niet in de regen gereden met deze auto dus geen idee.”

Het is te hopen dat de auto beter met de hitte kan omgaan dan het Holzhaus van Red Bull. Het is niet te harden in het motorhome. Na zijn sessie met de internationale pers besluit Verstappen zelf te verplaatsen naar een hoekje met een ventilator voor het praatje met de Nederlandse journalisten. “Iedereen zal een kilo lichter zijn, misschien kunnen we daardoor nu een pitsstop in 1.8 seconden doen”, glimlacht hij.

Lees ook: Rondje buitenlandse media: Vettel ‘compleet de weg kwijt’, Verstappen vs. Leclerc was ‘The Empire Strikes Back’

“Je zweet wat meer, dat is eigenlijk uiteindelijk het enige dat anders zal zijn. Het is wel weer een andere hitte dan in Azië bijvoorbeeld”, vertelt een rood aangelopen Verstappen aan zijn net zo zweterige toehoorders. “In Monaco is het ook benauwd, dat is vergelijkbaar met Singapore maar het is hier gewoon heel droog.”

Gedrag RB15 in regen moeilijk in te schatten
Over de weersvoorspellingen en de effecten daarvan op zijn RB15 kan Verstappen geen zinnig woord te zeggen. “We hebben nog niet in de regen gereden. Geen idee of het goed zal gaan eigenlijk maar ik denk het wel, hoor.” In Hongarije vorig jaar kwam het tijdens de kwalificatie plots met bakken uit de hemel, de Red Bull bleek schier onbestuurbaar in natte omstandigheden. “Maar toen hadden we problemen met de vloer, dat is later gewoon opgelost. Het was alsof je aan het rijden was met de DRS open.”

Foto: Motorsport Images

‘Onze pitcrew is beter georganiseerd’
Over de verhoudingen in de top 3 is Verstappen duidelijk. “Het gat naar Mercedes is nog groter dan ik zou willen maar we komen dichterbij. We zitten heel dicht op Ferrari maar ik denk nog niet dat we sneller zijn dan zij, we kunnen met ze vechten. Op het rechte stuk zijn zij nog altijd heel snel, dat maakt het lastiger om er voorbij te gaan. In Silverstone reden we met heel weinig vleugel en waren we in de race ook sneller. Daardoor kon ik blijven aanvallen.”

Lees ook: Paddockpraat: Vettel wil het goedmaken, één DRS-zone geschrapt

Verstappen kan in ieder geval rekenen op de steun van de snelste pitcrew. In Engeland vestigde Red Bull een nieuw wereldrecord, 1.9 seconden duurde het om Gasly van nieuwe banden te voorzien. “Bij ons is alles beter georganiseerd voor momenten als deze, de stressmomenten”, zegt Verstappen als hij gevraagd wordt naar de vergelijking met Ferrari waar het nogal eens misgaat. “We hebben de juiste mensen op de juiste plek.”