McLaren heeft de vrije trainingen voor de Grand Prix van Japan vooral aangewend om de nodige controles uit te voeren, om te voorkomen dat het ook dit raceweekend betrouwbaarheidsproblemen heeft.

McLaren heeft nog altijd geregeld te maken met betrouwbaarheidsproblemen van haar Honda-motoren, maar tijdens de vorige race – in Singapore – ging zowel bij Fernando Alonso als Jenson Button de versnellingsbak ineens stuk. Het team heeft daarom wat verbeteringen doorgevoerd, waarop het in VT1 bij Alonso vervolgens prompt de Honda-motor was die weer eens voor problemen zorgde.

“Dat was brandstof gerelateerd, denken we, maar aangezien we geen tijd hadden alles uitgebreid te analyseren voor VT2 begon, hebben we toch de hele motor maar vervangen”, meldt Honda’s Yasuhisa Arai. Tijdens VT2 kwam Alonso, die in de eerste training vijf rondjes reed zonder een tijd neer te zetten, tot tien ronden en een zeventiende tijd. “Dit was niet echt een hele cruciale dag”, blikt Alonso terug.

“Het lijkt erop dat het zaterdag en zondag droog blijft, dus de tijden van vandaag zeggen niet veel. We hebben vooral wat checks gedaan, zodat we beter weten wat er mis ging in Singapore. Dat hebben we nu allemaal achter de rug, dus het gaat er nu om zaterdag het meeste van de slottraining te maken. Dat is immers de enige gelegenheid die we hebben om vóór de kwalificatie nog te pushen op een droge baan”, aldus Alonso.

Teamgenoot Button kwam over de gehele vrijdag tot vijftien rondjes en liet twee keer de twaalfde tijd noteren. “We hebben niet al te veel gereden”, erkent hij. “Het ging er vooral om de werking van alle technische systemen en de aerodynamica te controleren, al hebben we ’s middags nog wat werk aan de motor gedaan”, somt Button op.