Nu de breuk met Renault zo goed als zeker lijkt, moet Red Bull op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Eerdere gesprekken met Mercedes zijn volgens Red Bull op niets uitgelopen, waardoor Ferrari nu de meest waarschijnlijke partner voor zowel Red Bull Racing als ‘B-team’ Toro Rosso is.
Daan de Geus
16 september 2015
Renault-topman Carlos Ghosn heeft bevestigd dat de in de Formule 1 als motorleverancier actieve Franse autofabrikant bezig is haar overeenkomst met Red Bull te beëindigen.
Ten overstaan van Motorsport-Total vertelt Ghosn dat de Formule 1 ‘niet langer op Renault als motorleverancier hoeft te rekenen’. Hoewel Red Bull en Renault wél een contract hebben dat tot eind 2016 doorloopt, wil Red Bull daar graag onderuit en beide partijen zitten volgens Ghosn ook om de tafel.
“Het staat nog niet vast wat de uitkomst van de gesprekken wordt, maar we zijn de contractuele voorwaarden opnieuw aan het bespreken”, voegt Ghosn daar tegenover Autosport aan toe. Volgens Ghosn zal Renault de bestaande deals eerbiedigen als dat moet, maar hij heeft eigenlijk genoeg van Red Bull.
“Voor ons geldt: ‘winnen en verliezen doe je samen’. Maar toen het een aantal van onze teams (Red Bull en Toro Rosso, red.) met de komst van de V6-krachtbronnen minder verging, werd gelijk uitsluitend naar de motor gewezen als reden voor de terugval.”
Ghosn wijst hiermee verder ook naar een inherent probleem voor een firma die alleen als motorleverancier opereert: “Je hoeft niet op complimenten te rekenen als er met je motoren gewonnen wordt, maar als succes uitblijft krijg je een stortvloed aan kritiek over je heen”, weet hij inmiddels.
Nu uitsluitend doorgaan als motorleverancier geen optie meer is, heeft Renault nog twee mogelijkheden, zoals Ghosn ook aangeeft: “We gaan weer een eigen team runnen, of we stappen uit de Formule 1”, vertelt de ceo van de Franse firma die haar opties zoals hij aangeeft nog altijd analyseert.
Renault overweegt zoals bekend het team van Lotus over te nemen. Over hoe die gesprekken verlopen, heeft Ghosn verder niets te zeggen. Vorige week kreeg het in financieel zwaar weer verkerende Lotus na inmenging van Renault echter nog extra tijd van het Britse gerecht om de deal rond te krijgen.
Wat Ghosn in ieder geval heeft bevestigd, is dat Renault ook als het in 2016 weer een eigen team begint geen motoren zal leveren aan klantenteams, mits het een akkoord bereikt met Red Bull over ontbinding van hun deal. Aangezien Red Bull ook genoeg heeft van Renault, is dat zeer waarschijnlijk.
Red Bull & Toro Rosso
Nu de breuk met Renault zo goed als zeker lijkt, moet Red Bull op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Eerdere gesprekken met Mercedes zijn volgens Red Bull op niets uitgelopen, waardoor Ferrari nu de meest waarschijnlijke partner voor zowel Red Bull Racing als ‘B-team’ Toro Rosso is.
Nu de breuk met Renault zo goed als zeker lijkt, moet Red Bull op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Eerdere gesprekken met Mercedes zijn volgens Red Bull op niets uitgelopen, waardoor Ferrari nu de meest waarschijnlijke partner voor zowel Red Bull Racing als ‘B-team’ Toro Rosso is.
Gerelateerd nieuws
Duel tussen Norris en Verstappen doet Horner denken aan boksgevecht: ‘Als Tyson Fury’
19 mei 2024 21:50 - GP Emilia-Romagna
Verstappen geeft fan de middelvinger: ‘Daarna klapte hij voor mij’
18 mei 2024 18:20 - GP Emilia-Romagna
VT3 GP Imola: Piastri bliksemsnel, Pérez bezorgt monteurs overwerk, Verstappen P6
18 mei 2024 13:39 - GP Emilia-Romagna
Verstappen onverschillig over plaagstootjes Brown: ‘Lees het niet eens’
17 mei 2024 09:17 - GP Emilia-Romagna