Vincent Sondermeijer
                            
                    30 maart 2015
                                        
    
    
            
                        
    
    
    
            Red Bull Racing heeft geen goed gevoel overgehouden aan de Grand Prix van Maleisië waar de rode stieren werden verslagen door ‘dochterteam’ Toro Rosso. Red Bull-teambaas Christian Horner wijst de remmen aan als belangrijkste oorzaak van het teleurstellende resultaat.
        
    
    
            
        
                    
    
    
            De problemen begonnen volgens Horner zodra de Red Bulls na de safety car-fase in het verkeer terechtkwamen. “De temperaturen begonnen behoorlijk uit de hand te lopen, vooral die van de remmen”, legt de teambaas uit. “Daarna waren we alle tempo kwijt. In de tweede helft van de race moesten we voorzichtig zijn, om ervoor te zorgen dat we de finish zouden halen.”
        
    
    
            
        
    
                    
    
            “De remmen waren het hele weekend al moeilijk te beheersen”, vervolgt Horner. “Maar het was verrassend dat we er, voornamelijk in vuile lucht, zoveel problemen mee hadden.” Of het remprobleem ook debet was aan de hoge bandenslijtage, weet de Brit niet. “We zagen alleen dat de banden snel sleten en dat er veel remstof was. Even vreesden we de streep niet te bereiken.”
        
    
    
            
        
    
    
            Verstoorde aerodynamica
        
    
    
            
        
    
    
            Voordat de remproblemen de kop op staken, ging het Red Bull ook al niet voor de wind. Horner: “Daniel (Ricciardo, red.) beschadigde in de eerste ronde zijn voorvleugel door tegen Nico Rosberg aan te rijden.” Als gevolg daarvan raakten de aerodynamica van zijn RB11 danig verstoord.
        
    
    
            
        
    
    
            Al met al is het voor Red Bull nu dus zaak om zo snel mogelijk uit te zoeken wat er aan de problemen gedaan moet worden, weet Horner. “We moeten zorgen dat we hiervan leren. Hopelijk lossen we het probleem op tijd op, zodat we in China weer goed voor de dag kunnen komen.”
        
    
    
            
                    
                
            
            
            Gerelateerd nieuws
            Tape-gate krijgt een staartje? ‘Red Bull en McLaren gaan meer spelletjes spelen’
04 november 2025 10:30 - Nieuws
            Verstappen verheugt zich op ‘bijzondere’ GP São Paulo: ‘Knotsgekke races’
04 november 2025 09:30 - GP São Paulo
            Marko benadrukt Verstappens rol bij wederopstanding: ‘Engineers luisteren meer naar hem’
02 november 2025 15:24 - Nieuws
            ‘Heb tegen de grootsten geracet, maar Max gaat de geschiedenis in als beste coureur ooit’
01 november 2025 08:04 - GP São Paulo