Sebastian Vettel stelt tevreden vast dat het in gebruik nemen van een ander chassis hem weer in staat heeft gesteld zijn auto goed aan te voelen, al weet Red Bull nog steeds niet wat er mis was met het vorige.

“Het wisselen van chassis heeft zich absoluut uitbetaald, want ik voelde in Spanje eindelijk weer aan wat de auto allemaal deed”, vertelt Red Bull-coureur Vettel, die in de races daarvoor geen vertrouwen in zijn bolide had en ermee worstelde omdat hij geen goede ‘feedback’ kreeg van zijn RB10, aan Auto, Motor und Sport.

Vettel had voor de Grand Prix in Barcelona dan ook een ander chassis gekregen: het chassis dat Red Bull eerder tijdens de wintertests in Jerez en Bahrein gebruikte.

Terwijl Vettel met dat chassis in de weer was, werd zijn oude exemplaar onder de loep genomen op Red Bulls fabriek in Milton Keynes. Volgens Auto, Motor und Sport bleek aldaar dat het ‘verbogen’ was, maar het team heeft dat weersproken: “Daar is geen bewijs voor gevonden”, zegt chief engineer Paul Monaghan tegen Reuters: “Wel onderzoeken we het chassis nog, maar dat is een lang proces.”

Met zijn vorige chassis was Vettel naar eigen zeggen hoe dan ook ‘het contact met de auto kwijt’. “De achterkant was continu onrustig op de momenten dat ik net klaar was met aanremmen en wilde insturen. Door de onbalans raakte ik het vertrouwen kwijt en begon ik eerder te remmen, waardoor ik verkeerde lijnen reed en ook telkens tijd verloor bij het uitkomen van bochten.”

Met zijn ‘nieuwe’ chassis ging het – ondanks dat er volgens Monaghan vooralsnog ‘niet één specifiek iets aan te wijzen valt dat mis was met het vorige’ – wel gelijk beter in Spanje. Vettel reed daar – na technische pech in de kwalificatie – een inhaalrace en maakte vanaf de vijftiende startplek elf plaatsen goed onderweg naar P4.