Volgens Ross Brawn is constructeursorganisatie FOTA wel degelijk van waarde voor de aangesloten teams. Ferrari’s Stefano Domenicali sprak vorige maand zijn twijfels uit over de waarde van de belangenbehartiger als de teams elkaar niet kunnen vertrouwen.

Even resumeren. In 2010 draaiden de FOTA-teams een resource restriction agreement, kortweg RRA, in elkaar: een afspraak om kosten te besparen door op alle vlakken minder onderdelen te gebruiken. Zo kwam er een limiet te liggen op de tijd die teams in de windtunnel mochten besteden en werd ook het gebruik van aerodynamicamodellen voor de computer beperkt. Ook op andere vlakken werd besloten dat teams niet meer onbeperkt tijd en geld mochten investeren en dat er een limiet is voor het aantal werknemers dat een team in dienst heeft.

Maar wat heb je daaraan als je er niet aan houdt? Zo redeneerde Stefano Domenicali in ieder geval toen hij hoorde dat Red Bull Racing en Mercedes GP zich mogelijk niet aan het RRA houden. Hij twijfelde aan het bestaansrecht van de FOTA als de aangesloten teams elkaar niet kunnen vertrouwen.

Ross Brawn, de grote man van het F1-project van Mercedes, vindt echter dat de Italiaan zich niet moet blindstaren op enkel het RRA. “Je moet niet vergeten waarom de FOTA werd opgericht”, vertelde de Engelsman tegenover Autosport. “Als je kijkt naar de omstandigheden besef je dat we de FOTA nodig hebben.”

“Binnenkort komen we weer in dezelfde omstandigheden terecht. We staan weer op het punt om te onderhandelen over een nieuwe Concorde-overeenkomst. Misschien moet de FOTA kijken naar wat het het beste kan. Wellicht dat we dan kunnen debatteren over het effect van overeenkomsten op de competitiviteit van een team. Voor de FOTA is het nogal een gevoelige kwestie.”

“Een discussie over grondstoffen, personeel en geld kan heetgebakerd verlopen. Ik vraag me af of de FOTA wel op dat gebied actief moet zijn. De FOTA heeft misschien een betere rol dan deze te vervullen. Zonder RRA is het alleen een organisatie waarin teams zijn verenigd. Ik zou het heel vervelend vinden als de FOTA wordt beschadigd door onenigheid vanwege het RRA. We moeten proberen dat soort zaken gescheiden te houden.”

Domenicali dreigde onlangs dat de FOTA in Abu Dhabi om kan vallen als de teams de onenigheid vanwege het RRA nog niet hebben opgelost. “Laten we dat niet hopen”, meent Brawn echter weer. “Het hangt van de reden af of de FOTA in Abu Dhabi omvalt. Ik ben een optimist en ik denk dat veel teams een oplossing willen vinden. Een oplossing waarmee iedereen akkoord gaat.”