Vragenvuur Giancarlo Fisichella: ‘Tijd om zaken recht te zetten’
Afgelopen week werd bekend dat Giancarlo Fisichella ook volgend jaar bij Renault rijdt. Maar hij wil niet op de zaken vooruit lopen. Vooralsnog zegt de Italiaanse coureur zich volledig te richten op de komende Grand Prix in Canada. ,,Want het is tijd om een aantal zaken recht te zetten.”
Giancarlo, je weet nu dat je ook volgend jaar bij Renault rijdt. Goed nieuws?
,,Natuurlijk, het is een enorme opsteker. Het is fantastisch dat ik volgend jaar opnieuw voor een team rijd dat om het wereldkampioenschap strijdt. En kan bouwen op de ervaring die ik de afgelopen twee jaar met het team heb opgedaan. Maar op het moment richt ik me volledig op de komende race. Ik heb in Canada in het verleden een aantal sterke races gereden, maar aan de resultaten van de afgelopen jaren is dat niet echt af te lezen. Tijd dus om dat recht te zitten.”
Het was een van de beste races die het team vorig jaar kende…
,,Dat klopt. Maar tegelijkertijd was het ook een van de slechtste races van het jaar. We kwamen hier in 2005 sterk voor de dag. Ik reed zelfs aan de leiding, totdat de auto de geest gaf. Ik heb goede herinneringen aan het eerste deel van die race. En ik wil verder gaan waar ik vorig jaar gebleven was – vooraan rijden. Ons pakket zou het in Canada erg goed moeten doen, en ik ga voor de overwinning.”
Vertel eens wat over het Circuit Gilles Villeneuve…
,,Het is een lastige baan. Je rijdt met weinig neerwaartse druk, wat de auto erg listig maakt, en ervoor zorgt dat je heel precies moet zijn in de bochten. Je hebt niet genoeg grip om een fout op te kunnen vangen. Zeker niet als je op de verkeerde lijn terecht komt. Daarom is het zaak een goede balans te vinden tussen agressiviteit en constantheid. Ik heb altijd enorm genoten van de uitdagingen van dit circuit.”
Het is dus een kwestie van gevoel, alsmede goede engineering?
,,Precies. We weten dat er op de vrijdag weinig grip is, maar je móet de baan op om de limiet te vinden en er achter te komen hoe de auto reageert. Het is eigenlijk net als in Monaco. De baan is in het begin enorm glad, waardoor een foutje snel gemaakt is. Maar naarmate het weekend vordert, komt er meer en meer grip. Het is van wezenlijk belang om de baan als het ware aan te voelen.”
En dat heb je in het verleden gedaan, zo blijkt wanneer de boeken er op nageslagen worden. Wat is het doel voor deze race?
,,Tot nog toe heb ik viermaal op het podium gestaan in Canada. Tweemaal werd ik derde en twee keer tweede. Er is dus nog een podiumpositie die ik niet heb behaald… Ik denk dat we vol zelfvertrouwen kunnen afreizen naar Canada. Natuurlijk hebben we een weekend nodig waarin niets fout gaat. Maar als dat lukt, dan moet het mogelijk zijn om voor de vijfde maal op het ereschavot te staan in Canada. En wel op de bovenste trede.”
Deze editie van ’Vragenvuur’ werd ter beschikking gesteld door de persdienst van Renault.
PPB