Mondjesmaat komt er meer informatie naar buiten over de A10 World Series. Dit najaar moet de nieuwe raceklasse zijn première beleven.

De A10 World Series heeft veel weg van de A1GP, die inmiddels ter ziele is gegaan. Zo worden de chassis’ van Britse makelij die voor de A1GP zijn geproduceerd van stal gehaald. Van het predikaat ‘powered by Ferrari’ is echter geen sprake meer. Judd gaat vierliter V10-motoren leveren, die ongeveer 600 pk moeten genereren.

In de klasse nemen landenteams het tegen elkaar op. “Het is vergelijkbaar met de A1GP”, erkent een bron binnen de organisatie in het Britse tijdschrift Autosport. “Maar het is geen voortzetting van het oude kampioenschap. Zo is het zakenmodel compleet anders.”

De officiële presentatie van de serie vindt waarschijnlijk in februari plaats. Via de website www.a10ws.com maakt de organisatie al af en toe details bekend over de nieuwe klasse. Zo zou er sprake zijn van tien raceweekenden. De locaties worden komende week onthuld, maar vrijwel alle werelddelen worden aangedaan: Europa, Azië, Midden-Oosten, Oceanië, Afrika, Zuid- en Midden-Amerika. 

Ook licht de organisatie alvast een tipje van de sluier over het raceformat. Een racedag bestaat uit twee races. Tijdens de ochtendrace moet ten minste één pitstop worden gemaakt en ’s middags zijn twee stops verplicht. Deze stops moeten binnen een bepaald kader worden afgewerkt. De pitcrews bestaan uit vijf leden, waarvan twee man de wielen moeten wisselen. Bijtanken is niet toegestaan.