Renault-teambaas Cyril Abiteboul geeft toe dat het team wellicht te naïef is geweest aan het begin van zijn vernieuwde Formule 1-campagne. De terugkeer naar de Formule 1 als constructeur is lastiger gebleken dan verwacht, nu het team nog altijd niet kan aanhaken bij naaste concurrenten.

Al vanaf de aankondiging dat Renault terugkeerde als constructeur werden de verwachtingen getemperd. Dat het team slechts zeven punten bij elkaar heeft gesprokkeld terwijl het einde van het seizoen nadert, hadden de mannen van Renault echter niet verwacht. Kevin Magnussen werd zevende in Rusland en tiende in Singapore, maar daar blijft het dan ook bij.

Teambaas Cyril Abiteboul vertelt aan Autosport dat het duidelijk was dat het lastig zou worden. Deze moeilijkheden zag hij echter niet aankomen. “Het is correct om te zeggen dat dit seizoen lastiger is dan verwacht. Tot op zekere hoogte is zichtbaar hoe snel er wordt doorontwikkeld in de Formule 1.”

“De auto die we gebruiken is niet van dit jaar, maar ontworpen in de winter van 2014-2015. Op het laatste moment hebben we daar nog de Renault-motor in moeten plaatsen”, verklaart Abiteboul. “Je kan je voorstellen dat het geen makkelijke start was, maar we hadden nooit verwacht dat er zelfs na achttien maanden tijd nog zo’n verschil tussen deze auto en de concurrentie zou zijn.”

“Misschien waren we iets te naïef, maar dat ligt nu achter ons. Het is belangrijk dat we ons hoofd hoog houden en race na race kijken hoe het gaat. We moeten optimistisch en vooruitstrevend zijn voor het komende jaar, om ervoor te zorgen dat iedereen gemotiveerd blijft. We moeten de juiste richting op blijven gaan.”

www.sutton-images.com Kevin Magnussen (DEN) Renault Sport F1 Team RS16 at Formula One World Championship, Rd4, Russian Grand Prix, Race, Sochi Autodrom, Sochi, Krasnodar Krai, Russia, Sunday 1 May 2016.

Magnussen scoorde in Rusland zes van de zeven punten van Renault. Foto: Sutton Images

Rijdersbezetting
Dat de RS16-auto geen geweldige prestaties levert maakt het er voor Renault ook niet makkelijker op om hun coureurs te evalueren voor het komende seizoen. “We moeten eerlijk zijn naar onze coureurs toe. De hardware die we gebruiken is niet zo best, dus het is moeilijk om hun snelheid te meten.”

Het is derhalve ook nog niet duidelijk wanneer Renault in staat is om de beslissing over de rijdersbezetting voor het komende seizoen te nemen. “We moeten accepteren dat we wat meer tijd nodig hebben. We hebben een aantal goede opties, wat aantoont dat mensen in dit project geloven.”

Een van de gegadigden voor het stoeltje in 2017 is Esteban Ocon, die al eerder reservecoureur was voor Renault. “We bevinden ons in een goede positie, aangezien hij momenteel in de Formule 1 rijdt. Dat is extra informatie die we over hem ontvangen”, verklaart Abiteboul.

“Alle grote namen staan onder contract en zullen dat ook blijven, dus we weten wie er wel en niet beschikbaar is. We hebben daarom ook de tijd om een beslissing te maken. We willen zo goed geïnformeerd zijn als maar kan.”