De nieuwe banden van Pirelli slijten een stuk sneller en dat leidt tot meer pitstops tijdens seizoen 2011. Fernando Alonso is daar niet gelukkig mee.

De opvolger van Bridgestone kreeg als opdracht mee de banden een grotere rol te laten spelen in een race en voldoet aan die wens. Op het rubber van de Japanners kon als het moest een gehele Grand Prix worden verreden.

Dat blijkt op de nieuwe Pirelli's onmogelijk, wat zorgt voor een stijging van het aantal pitstops. En dat ziet Alonso niet bepaald positief in. “Meer pitstops zorgen voor meer onzekerheid en dat is in het nadeel van de grote teams”, vertelt hij aan Spaanse journalisten.

“In het voetbal krijgen beide teams toch ook niet om het halfuur een penalty te nemen? Als dat wel het geval was, zou er voor FC Barcelona en Real Madrid veel minder te juichen zijn. Het scheelt in ieder geval dat iedereen in hetzelfde schuitje zit.”

De Ferrari-coureur stelt zijn monteurs ten doel dan maar de pitstops tot in den treure te oefenen om (ook) op dit vlak het snelste team te zijn. “Dan moet het maar zo, want het gaat komend seizoen niet lukken één pitstop minder te maken dan de concurrentie tijdens een race.”

Hoewel Ferrari hoge ogen gooit tijdens de wintertests tot nu toe, weigert Alonso zijn kansen al te rooskleurig in te schatten. “Als alles volgens plan verloopt, behoren we met Ferrari tot de groep teams die om de titel strijden. Samen met Red Bull, McLaren, Mercedes en Renault. Toro Rosso kan wel eens de grote verrassing worden.”