Daan de Geus
26 oktober 2013
Fernando Alonso heeft zich, nog achter zijn als vijfde geklasseerde Ferrari-teamgenoot Felipe Massa, als achtste gekwalificeerd. Aangezien hij dat op de harde banden deed, is Alonso daar echter gelukkig mee.
“Ik ben gelukkig met de strategie die we gekozen hebben”, vertelt Alonso aan Autosport, waarbij hij stelt dat het voor Ferrari ‘de best mogelijke beslissing was’ om hem op de harde banden te zetten en teamgenoot Massa op het zachtere rubber. “Want welke strategie het beste werkt, zullen we morgen pas zien.”
Ondanks zijn op het oog tegenvallende achtste startplek denkt Alonso de betere strategie en dus de beste kaarten in handen te hebben voor de race: “We zijn niet zo snel als de jongens om ons heen, dus we moeten wel voor een afwijkende strategie gaan als we plaatsen willen goedmaken.”
Toch houdt Alonso nog een slag om de arm aangaande zijn aanpak. “Niemand weet wat de race gaat brengen. Eerder dit jaar zagen we in Duitsland immers ook dat de zachte banden het niet goed deden in de vrije trainingen en kwalificatie. Wij gingen daarom op de hardere compound van start gingen, maar in de race hielden de zachte banden het vervolgens toch ineens heel lang vol.”
“Als dat nu weer zo is en de jongens op de zachte banden ook nog eens een goed tempo kunnen rijden, dan staan zij er goed voor. Mochten de softs het echter niet volhouden – zoals wij hopen – dan komen er morgen flink wat jongens in de problemen.”
Massa
Om de reden die Alonso al aanhaalt, de opmerkelijke bandenslijtage tijdens het raceweekend in Duitsland, is Massa dit keer juist niet voor een afwijkende strategie gegaan: “Want dat pakte in Duitsland niet goed voor me uit.” “Het wordt interessant om te zien hoe het morgen allemaal op z’n plek valt”, vindt ook Massa, die verder best tevreden is met zijn kwalificatie: “We doen aardig mee. Ik had wellicht één of twee plaatsen verder naar voren kunnen staan als ik in sector twee geen tijd had verloren, maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt door voor zachte banden te gaan.” “Ik hoop morgen bij de start gelijk Mark Webber (vierde op de grid op de hardere medium banden, red.) te kunnen passeren en vervolgens een sterke race te hebben. Of dat mogelijk is, zal echter van de bandenslijtage afhangen. Dat is hier immers allesbepalend.”
Om de reden die Alonso al aanhaalt, de opmerkelijke bandenslijtage tijdens het raceweekend in Duitsland, is Massa dit keer juist niet voor een afwijkende strategie gegaan: “Want dat pakte in Duitsland niet goed voor me uit.” “Het wordt interessant om te zien hoe het morgen allemaal op z’n plek valt”, vindt ook Massa, die verder best tevreden is met zijn kwalificatie: “We doen aardig mee. Ik had wellicht één of twee plaatsen verder naar voren kunnen staan als ik in sector twee geen tijd had verloren, maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt door voor zachte banden te gaan.” “Ik hoop morgen bij de start gelijk Mark Webber (vierde op de grid op de hardere medium banden, red.) te kunnen passeren en vervolgens een sterke race te hebben. Of dat mogelijk is, zal echter van de bandenslijtage afhangen. Dat is hier immers allesbepalend.”
Gerelateerd nieuws
Sainz ‘gemotiveerd’ door uitdaging bij Williams: ‘Moet een topteam worden’
13 december 2024 15:00 - Nieuws
Sainz doet dringende oproep aan de media: ‘Help online misbruik te voorkomen’
13 december 2024 11:00 - Nieuws
Ferrari en Cadillac slaan handen ineen voor Formule 1-debuut in 2026
10 december 2024 16:00 - Nieuws
Norris voelde spanning na een blik op de schermen: ‘Ik was nerveus, maar moest gefocust blijven’
10 december 2024 11:45 - Nieuws