De nieuwe 2017-auto’s zijn niet alleen een stuk sneller in de bochten maar straffen fouten zo ook veel sneller af. Een goede zaak, meent McLarens Fernando Alonso.

“Deze nieuwe auto’s zijn veel leuker om mee te rijden en de snelheid in de bochten is weer zoals die met een Formule 1-bolide hoort te zijn”, maakt Alonso de vergelijking met de vorige generatie auto’s, die over veel minder downforce beschikten en een stuk trager waren in de bochten.

“Ik ben er blij mee dat een Formule 1-auto nu weer echt sneller in de bochten is dan een GP2-bolide of eentje uit de Japanse Super Formula. Tot deze regelveranderingen waren er namelijk veel bolides uit andere kampioenschappen die sneller door de bochten gingen.”

Een bijkomend pluspunt van de hogere bochtensnelheid is volgens Alonso dat er meer van de coureurs en hun kwaliteiten wordt gevraagd en dat fouten veel sneller worden afgestraft. “Zodra je de achterkant van de auto ook maar een beetje verliest, is het erg lastig om nog te corrigeren, omdat je zo snel gaat.”

“Je hebt nu echt maar een halve tiende om te reageren, terwijl je vorig jaar misschien wel een volle vier seconde had – alle tijd om nog een kopje koffie te drinken! – als het mis ging.”

Zelfs een gerenommeerde topcoureur als Daniel Ricciardo was gezien na een foutje in de kwalificatie.

“Het voelt dus echt alsof we in een andere klasse racen. Het is weer veel meer de echte Formule 1”, zegt de coureur die de recordjaren qua snelheid – pakweg 2002 t/m 2008 – nog heeft meegemaakt.

Waar het hogere downforceniveau de snelheid in de bochten groter maakt, is een nadeel hiervan wel dat de hoge downforce-afhankelijkheid van de bolides het inhalen ogenschijnlijk lastiger maakt.

“Ik heb echter gelezen dat er naar wordt gekeken de DRS-zones misschien langer te maken om dat te verhelpen, dus het is duidelijk dat iedereen er aan werkt de Formule 1 weer spectaculairder te maken.”

“Ik denk ook dat we er goed voor staan als sport en qua show en spanning goede jaren voor ons hebben met deze auto’s. Het geluid is nog altijd niet wat het zou moeten zijn, maar de schreeuwende motoren van vroeger komen denk ik ook niet meer terug. Op TV en van de tribunes zien de auto’s er echter wel veel beter uit, vooral als ze zo snel door de bochten gaan.”

Saubers Marcus Ericsson eindigde de tweede training in het grind na een foutje.