Fernando Alonso ontsnapte in Oostenrijk aan een straf voor een vermeende ‘unsafe release‘ na een pitstop, maar het was voor de Spanjaard opnieuw een gemiste kans. Waar een zesde plek mogelijk was, kwam hij door de extra pitstop als tiende over de streep.

Alonso moest de Grand Prix van Oostenrijk van de laatste startplek aanvangen nadat hij door elektrische problemen niet aan de start van de sprintrace verscheen. Hij had op zondag een prima stint op de harde band, waarmee hij zichzelf al richting de punten had gereden.

Lees ook: Alonso start na problemen in sprint achteraan: ‘Zeer frustrerend’

Zijn race ging echter weer bergafwaarts toen de virtuele safetycar kwam voor de brandende F1-75 van Carlos Sainz. Alonso kwam binnen voor een pitstop om de race uit te rijden op de mediums, maar moest na een ronde alweer terugkeren vanwege ‘vibraties’. Die waren na de extra pitstop verdwenen, maar dat kostte de Spanjaard wel de kans op een betere klassering.

Alonso ontsnapte wel aan een straf. De vibraties – waar Alonso niets over zei op de boordradio – zouden namelijk zijn ontstaan door een wiel dat niet goed vastzat. De stewards onderzochten of dat te maken had met een fout tijdens de eerste pitstop, maar dat bleek niet het geval. De stewards oordeelden dat een kapot onderdeel de oorzaak was en zo behield Alonso zijn tiende plek.

Alonso optimistisch over pace

Na de race werd Alonso gevraagd naar de reden voor de extra pitstop. “Om meer lol te hebben en meer in te halen!”, grapte hij. “Het was een zware race. In het begin zaten we allemaal in een DRS-trein en was het lastig in te halen, maar ik voelde me wel veel sneller dan de auto’s om me heen.”

Lees ook: Alonso kan tot na zomerstop wachten op contractonderhandelingen

“Op een bepaalde manier ben ik erg blij en optimistisch over de prestaties van de auto vandaag, want de auto’s waar we normaal mee vechten waren vandaag echt traag in vergelijking met ons, dus dat is een heel goed teken”, voegde Alonso toe. “Toen zij een pitstop maakten hadden we wat vrije lucht en hebben we onze strategie gemaximaliseerd.”

Zonder de problemen bij de eerste pitstop tijdens de virtuele safetycar had er mogelijk een P6 in gezeten, denkt Alonso. “We gingen voor P6 omdat we net achter Lando (Norris, red.) zaten met nieuwe banden, we reden rondetijden van 1:08 op het einde, het was erg makkelijk om ze in te halen. Misschien hadden we achter Esteban (Ocon, red.) kunnen eindigen, dat had geweldig geweest voor een team, zeker omdat ik als laatste startte”, aldus de tweevoudig wereldkampioen.