De bandenleverancier volgt Bridgestone op en denkt hardop mee over het spannender maken van de sport. En daar blijft het niet bij, want Pirelli heeft rubber ontwikkeld dat stukken sneller slijt dan in het verleden.
Dit brengt consequenties voor de coureurs met zich mee. Zij moeten voorzichtiger omgaan met de banden die tot hun beschikking staan en door de grotere verschillen tussen de compounds, wordt ook het verschil in rondetijden groter.
“We moeten nog veel bijleren over de manier waarop de banden zich tijdens races gedragen en in die zin staat de sport op het punt een verandering te ondergaan”, stelt Alonso in Melbourne op de dag voor de eerste vrije trainingen. “De komende races wordt veel meer duidelijk.”
“Ferrari focust zich zeer op het nieuwe strategische element omdat dit grote invloed kan hebben op de races die we gaan rijden. Het zou ook zomaar kunnen dat het belang van de kwalificatie op de zaterdag een stuk minder groot wordt.”
De tweevoudig kampioen vervolgt: “Het is op dit moment nog niet te zeggen hoeveel ronden we op de harde of zachte specificatie banden kunnen rijden. Een groot probleem is dat niet, want iedereen staat voor hetzelfde raadsel. Hopelijk levert het inderdaad meer spektakel op voor de supporters.”