*

0

Formule1

André vanuit Maleisië: Met een slakkengang naar de baan
| André Venema | Sutton Images

André vanuit Maleisië: Met een slakkengang naar de baan

Wie geen zin heeft vier dagen in het niemandsland rond Sepang Circuit te bivakkeren en het bruisende centrum van Kuala Lumpur als uitvalsbasis voor de Maleisische GP gebruikt, moet elke dag een uurtje tuffen of treinen. Soms langer.

Je hebt in Kuala Lumpur twee soorten taxichauffeurs: het type dat alle snelheidsregels aan zijn laars lapt, links en rechts inhaalt en de klant zo in recordtijd op de plek van bestemming aflevert. Die had ik gisteren, nadat Formule 1’s huisfotograaf Peter van Egmond me bij zijn hotel in Putrajaya had afgezet en ik nog een stukje verder – naar de stad – moest. De chauffeur vroeg me onderweg wel vijf keer of het snel genoeg ging. Dat ging het zeker, op een tankbeurt na. Met gierende banden stopte hij voor het hotel en gaf me bij het afrekenen met een glimlach zijn kaartje.

Vanochtend beleefde ik met collega Ivo op den Camp van Dagblad De Limburger het andere uiterste. Op KL Sentral, ons vertrekpunt, stapten we in een taxi die in Nederland al een eeuw van de weg zou zijn gehaald. De ramen wilde niet meer naar beneden, de kofferbak werd met een stevig elastiek gesloten gehouden en de leren bekleding rafelde alle kanten op. We zagen de bui al hangen en wilden aanvankelijk nog een andere taxi nemen, maar stapten uit beleefdheid toch in. Het bleek een bijzondere ervaring.

De ‘veteraan’ is van het andere soort waarvan je er in KL zoveel tegenkomt: een leven lang taxichauffeur met een auto die tot op de velgen wordt afgereden. De man prevelde onderweg, moest eerst plassen, toen ontbijt halen, sloeg een paar keer op het stuur, keek tijdens de rit naar een tv-serie op zijn mobiele telefoon (oud model Samsung en geparkeerd voor de kilometerteller), werd links door brommers en rechts door trucks ingehaald. Harder dan 80 km/uur wilde de auto niet, de vijfde versnelling was kennelijk al een tijdje overleden.

Na bijna anderhalf uur zuchten en zweten arriveerden we op het circuit, vlak voor de start van VT1. Of we nog even 8 ringgit wilden betalen voor de tolwegen, vroeg de chauffeur. Geen probleem.

Ik ben benieuwd of hij Kuala Lumpur weer heeft gehaald.

Meer nieuws

Vorig bericht | 30-09-2016 - 12:29 ‘Business as usual’ voor Mercedes op vrijdag Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 01-10-2016 - 09:05 Verstappen tweede in derde training Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Zomerspecial 2017 is uit!
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Verstappen voor eigen volk | Dubbelinterview Vandoorne en Boutsen | Historische grond in Antwerpen en Brussel | De marshals van 1982 in Zolder Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2017 2017/08/25 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes44

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 25-8-2017 10:00

    GP België 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2017 14:00

    GP België 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 26-8-2017 11:00

    GP België 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 26-8-2017 14:00

    GP België 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 26-8-2017 14:00

    GP België 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 26-8-2017 14:27

    GP België 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 26-8-2017 14:50

    GP België 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 26-8-2017 15:00

    GP België 2017 – Startopstelling
  • Begint: 27-8-2017 14:00

    GP België 2017 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps