*

0

Formule1

André vanuit Maleisië: Met een slakkengang naar de baan
| André Venema | Sutton Images

André vanuit Maleisië: Met een slakkengang naar de baan

Wie geen zin heeft vier dagen in het niemandsland rond Sepang Circuit te bivakkeren en het bruisende centrum van Kuala Lumpur als uitvalsbasis voor de Maleisische GP gebruikt, moet elke dag een uurtje tuffen of treinen. Soms langer.

Je hebt in Kuala Lumpur twee soorten taxichauffeurs: het type dat alle snelheidsregels aan zijn laars lapt, links en rechts inhaalt en de klant zo in recordtijd op de plek van bestemming aflevert. Die had ik gisteren, nadat Formule 1’s huisfotograaf Peter van Egmond me bij zijn hotel in Putrajaya had afgezet en ik nog een stukje verder – naar de stad – moest. De chauffeur vroeg me onderweg wel vijf keer of het snel genoeg ging. Dat ging het zeker, op een tankbeurt na. Met gierende banden stopte hij voor het hotel en gaf me bij het afrekenen met een glimlach zijn kaartje.

Vanochtend beleefde ik met collega Ivo op den Camp van Dagblad De Limburger het andere uiterste. Op KL Sentral, ons vertrekpunt, stapten we in een taxi die in Nederland al een eeuw van de weg zou zijn gehaald. De ramen wilde niet meer naar beneden, de kofferbak werd met een stevig elastiek gesloten gehouden en de leren bekleding rafelde alle kanten op. We zagen de bui al hangen en wilden aanvankelijk nog een andere taxi nemen, maar stapten uit beleefdheid toch in. Het bleek een bijzondere ervaring.

De ‘veteraan’ is van het andere soort waarvan je er in KL zoveel tegenkomt: een leven lang taxichauffeur met een auto die tot op de velgen wordt afgereden. De man prevelde onderweg, moest eerst plassen, toen ontbijt halen, sloeg een paar keer op het stuur, keek tijdens de rit naar een tv-serie op zijn mobiele telefoon (oud model Samsung en geparkeerd voor de kilometerteller), werd links door brommers en rechts door trucks ingehaald. Harder dan 80 km/uur wilde de auto niet, de vijfde versnelling was kennelijk al een tijdje overleden.

Na bijna anderhalf uur zuchten en zweten arriveerden we op het circuit, vlak voor de start van VT1. Of we nog even 8 ringgit wilden betalen voor de tolwegen, vroeg de chauffeur. Geen probleem.

Ik ben benieuwd of hij Kuala Lumpur weer heeft gehaald.

Meer nieuws

Vorig bericht | 30-09-2016 - 12:29 Verstappen tweede in derde training Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 01-10-2016 - 09:05 ‘Business as usual’ voor Mercedes op vrijdag Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
  • Formule 1 Preview Special 2017 verschijnt op 16 maart!
  • Formule 1 nr. 3 is uit!
  • Formule 1 nr. 2: Exclusief! Max en Stoffel
In de nieuwste Formule1:

Racereportages China en Bahrein | Interview Carlos Sainz | Formule 1-coureur voor een dag | Formule 2: het debuut van Nyck de Vries Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Rusland 2017

Details

  • CircuitSochi International Street Circuit

  • LocatieRusland

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,848 kilometer

  • Totale afstand309,745 kilometer

Sochi International Street Circuit