Assen geen partij voor de Nederlandse GP Formule 1 in 2020, zoals enkele autosportprominenten beweren? Flauwekul, verzekert Jos Vaessen, voorzitter van de stichting die de race naar het TT Circuit wil halen. Binnenkort zit hij in Londen weer met Formule 1’s commercieel directeur Sean Bratches aan tafel.

Het is al maanden een voornaam thema: waar keert de Formule 1 na 35 jaar terug op Nederlandse bodem? In Zandvoort, dat vanwege de historie de voorkeur van de rechtenhouders geniet, of tweehonderd kilometer verderop in Assen? Volgens sommige autosportprominenten, zoals Allard Kalff, is er helemaal geen sprake van een keuze: het wordt volgend jaar Zandvoort of niets.

Lees ook: Geen geld van kabinet voor Zandvoort om GP van Nederland te houden

Renault gaf in de zomer van 2018 een demo op TT Circuit Assen. Foto: Gamma Racing Day.

“Assen is gewoon partij”, stelt Vaessen echter. “We hebben goede contacten met de FOM (de commerciële rechtenhouder, red) en ook goede gesprekken gehad. We hebben er alle begrip voor dat ze vanwege de historie een voorkeur hebben voor Zandvoort”, zo vervolgt Vaessen, “maar wij hebben ook gezegd dat wij een project zijn gestart om de Formule 1 naar Assen te krijgen en gevraagd: zijn wij een alternatief voor Zandvoort? Het antwoord daarop was ja. Dat staat zwart op wit. Wij zijn gewoon een kandidaat.”

De F1 houdt alle opties open, sluit niets uit

Eind maart, begin april wil de rechtenhouder duidelijkheid van Zandvoort of het aan alle (financiële) voorwaarden voor het organiseren van een GP kan voldoen. Vaessen cum suis gaan gewoon verder met hun plannen. Het circuit wordt later dit jaar aangepast om aan de technische voorwaarden van de internationale autosportfederatie (FIA) te voldoen, daarnaast wordt de baan opnieuw geasfalteerd. “Dan hebben we alles wat de FIA betreft ingevuld”, gelooft Vaessen. “Ook als de Formule 1 niet komt.”

Lees ook Sportmarketeer Chris Woerts: ‘Alles pleit voor Assen’

Het is aan Bratches (links) en Carey om een beslissing te maken. Foto: Motorsport Images.

Ondertussen blijven de contacten met Londen warm. Binnenkort staat een volgende ontmoeting met Bratches gepland om te praten over eventuele contracten en wat de voorwaarden zijn. “Hij is de man die alles uitzoekt en uiteindelijk het voorstel doet naar Formule 1-ceo Chase Carey . Ze houden alle opties open en sluiten niets uit.”

Dat bleek, aldus Vaessen, onlangs nog tijdens een bijeenkomt van Formule 1’s rechtenhouder met alle GP-organisatoren. “Er werd gevraagd hoe het met de situatie in Nederland was. Daarop kwam als antwoord dat de Nederlandse GP in 2020 op de kalender staat. Waar, daar was alleen nog geen besluit over genomen.” Dat wordt dus eind maart, begin april, zo kregen de organisatoren te horen.

Lees ook: FOM zet Nederlandse GP voor 2020 op kalender: Zandvoort of Assen

Assen heeft met de TT al een geweldig visitekaartje voor wat het kan. Foto: ANP.

Carey heeft inmiddels bij zijn Spaanse collega van DORNA – de rechtenhouder van de MotoGP – Carmelo Ezpeleta geïnformeerd naar de organisatie in Assen. Die is, meent Vaessen, klaar om de Formule 1 eventueel te ontvangen. “We strijden samen met Zandvoort om een prachtig evenement. Wij hebben als voordeel dat alles spic en span is: we hebben 65.000 tribuneplaatsen, moderne gebouwen, de infrastructuur, een internationaal vliegveld op tien minuten van het circuit en een investeerder. De FOM”, vertelt Vaessen, “heeft ons nooit laten vallen. De gesprekken zijn heel open en heel direct, het zijn prettige bijeenkomsten. Wij hebben ook gezegd dat we door gaan, zolang we alle kansen hebben.”

Tijdens het FORMULE 1 Event op 8 maart kijken we vooruit op 2019. Het gaat dan uiteraard ook over de Nederlandse Grand Prix, maar je kunt ook meepraten over welke coureur de beste kansen heeft voor 2019, of Max Verstappen meedoet om de titel, en nog veel meer. Tickets koop je hier!