Wanneer alle aandacht volgende week gaat naar de 24 uur van Le Mans, zal voor het eerst worden ondervonden wat de afwezigheid van Audi betekent. Het fabrieksteam is 18 jaar verdienstelijk actief geweest, met maar liefst 13 overwinningen in het totaalklassement. De Duitse autofabrikant kijkt nu naar andere klasses, met name de Formule E, maar ook de Formule 1 kan nog een optie zijn. Dat meldt Autosport. 

Audi-baas Rupert Stadler maakte het vertrek van Audi uit de langeafstandsracerij afgelopen oktober bekend. “Onze ambities zijn veranderd, we gaan ons richten op de toekomst van elektrische motoren. Onze productie richt zich ook op deze markt, dus passen wij ons deelname op de autosport hierop aan.”

Dit kan vrij letterlijk worden opgenomen als een deelname aan de Formule E. Dieter Gass, Audi’s autosportchef, denkt dat de Formule E goed aansluit bij de speerpunten van Audi. “Formule E is de enige klasse in de autosport die aandacht geeft aan elektrische auto’s. Zij zijn passioneel met elektrisch rijden bezig en dat is wat ook voor ons erg belangrijk is.”

De stap van Formule E naar de Formule 1 zou een kwestie van investering zijn volgens Gass. “We zijn uitgenodigd door de FIA, net als alle andere potentiële fabrikanten, en hebben gediscussieerd over eventuele deelname. Als we besluiten deel te nemen in 2021 moeten we snel beslissen.”

De deelname hangt op het moment af van het nieuwe motorreglement van de FIA. “Er moeten technische veranderingen komen, ja, maar ik vraag me af wanneer die komen.” Meerdere teams zijn op dit moment ontevreden over het motorreglement van de FIA. Zo zei Red Bull-topman Helmut Marko al eerder dat Red Bull de stekker eruit trekt als deze niet snel verandert. Voor Audi gaat het niet alleen om het nieuwe concept van de Formule 1, maar vooral om de vraag of het überhaupt in de klasse wil investeren. “Dat is meer een filosofische vraag”, zegt Gass. “Is dit waar Audi voor staat en is het interessant voor de marketing? Op dit moment is de Formule E een logischere keuze voor ons.”