Als het motorreglement met ingang van 2021 niet flink verandert, dan stopt Red Bull. Dat is het dreigement dat Red Bull-topman Helmut Marko herhaalt.

Marko verklaarde eerder dit jaar al dat Red Bulls toekomst in de Formule 1 niet zeker is als het plan om in 2021 goedkopere, luidere en simpelere motoren te introduceren geen doorgang vindt. Tegenover Motorsport-Total doet Marko er nu nog een schepje bovenop: “Als de motorregels niet veranderen, verlaten we de Formule 1.”

‘Technologische hoogstandjes’ noemt Marko de huidige motoren, maar verder is er volgens hem veel mis mee. Foto: Sutton Images.

Volgens Marko is het onzin dat de Formule 1 over zaken als een budget cap nadenkt terwijl het de motorformule niet op orde heeft. “Laten we dat nou eindelijk eens regelen. Als team twintig miljoen euro per jaar betalen voor motoren is toch onzin? Zelfs een benzine-update kost al twee miljoen”, zo categoriseert hij de kosten als buitensporig.

Volgens Marko moet een klantenteam per jaar niet meer dan tien miljoen euro kwijt zijn aan motoren en moeten de lagere kosten en minder complexe techniek ook onafhankelijke leveranciers aantrekken. “Het zou financieel heilzaam moeten zijn voor een onafhankelijke partij als Cosworth of Ilmor om een motor te bouwen die voor iedereen te koop is. Ongeacht of wij dat zijn, of Sauber of Toro Rosso.”

Simpelere motoren en meer lawaai zal verder niet alleen Red Bull maar ook het grote publiek als muziek in de oren klinken, zegt Marko: “Want de mensen willen sterke motoren die herrie maken, en ze willen de coureurs als de grote helden zien, in plaats van motor-engineers die de hoofdrol spelen.”

Marko met F1-topman Brawn.

Volgens Marko staan de nieuwe Formule 1-exploitant Liberty Media en de nieuwe technische topman Ross Brawn aan Red Bulls kant wat betreft het veranderen van de motorregels. “Het is ze duidelijk dat het zo niet verder kan. Ze hebben ons ook verzekerd dat ze het net zo zien als wij.”

Een tegenargument om niet te veel te veranderen aan de huidige hybride V6-turbokrachtbronnen is dat Formule 1-motoren qua overdracht van technologie relevant moeten blijven voor straatauto’s, om de participatie te rechtvaardigen van autofabrikanten met fabrieksteams en motorleveranciers. Marko heeft daar echter geen boodschap aan: “Dat is toch onzin. Dat is nu ook niet zo.”