Als er in 2021 geen goedkopere, simpelere en luidruchtigere motoren geïntroduceerd worden die ook nog eens door andere fabrikanten dan de huidige motorleveranciers geproduceerd kunnen worden, dan kan Red Bull de Formule 1 wel eens verlaten.

Dat is de waarschuwing van Red Bull-topman Helmut Marko, die in interview met Formula1.com dus benadrukt dat de voor 2021 voorgestelde veranderingen van de motorformule wat Red Bull betreft absoluut moeten worden doorgevoerd. “Anders is ons aanblijven in de Formule 1 niet gegarandeerd.”

“We verwachten daarbij van de FIA en nieuwe eigenaar van de Formule 1 (commerciële uitbater Liberty Media, red.) dat ze op z’n laatst eind dit jaar met een oplossing komen”, zegt Marko over wanneer Red Bull duidelijkheid wil hebben over de toekomstige motorformule.

Volgens Marko is het ‘meer dan noodzakelijk’ dat de simpelere motoren er vanaf 2021 komen en er dan ook weer een ‘onafhankelijke motorfabrikant’ aan de slag gaat in de sport. En dat deze logischerwijs ook competitief kan zijn met fabrikanten met fabrieksteams als Ferrari, Mercedes, Renault en Honda.

Marko denkt dat er namelijk ‘genoeg bedrijven zijn’ die een goedkopere, simpelere motor kunnen produceren. De roep vanuit Red Bull voor een onafhankelijke motorleverancier is niet nieuw. Het stond achter de plannen van oud-Formule 1-topman Bernie Ecclestone toen die hier ook al om riep.

Red Bulls dreigement om te stoppen als de motorregels niet veranderen, is haast een terugkerend verschijnsel. Vooral in 2015, toen het na de aanvankelijke breuk met motorleverancier Renault lange tijd geen vervanger kon vinden, werd wat dat betreft dreigende taal gesproken door het team.

Nadat Red Bull zich uiteindelijk toch verzoende met Renault, bleef het echter klagen over de motorregels en hoe het daardoor niet competitief kon zijn. Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz gaf later echter toe dat het dreigement om te stoppen nooit serieus was.

Red Bull heeft al eerder gedreigd met stoppen.