Rob Smedley, hoofdengineer van Williams, doet in een interview met het Britse Sky Sports F1 uit de doeken waarin volgens hem het geheim schuilt achter de recente opleving van het team. Smedley wijst de beheerste aanpak van het team aan als belangrijkste reden.

Williams, met negen constructeurstitels één van de meest roemruchte teams uit de Formule 1-geschiedenis, zat sinds motorpartner BMW eind 2005 opstapte in een neergaande spiraal. Vorig seizoen wist het team slechts twee keer punten te scoren. Dit seizoen ziet alles er anders uit: de witte Williams-bolides zijn razendsnel, mede dankzij de Mercedesmotoren, en er werden al vier podiumplaatsen behaald.

“Williams is een geweldig team, en is dat altijd geweest. Het was de laatste jaren alleen z’n draai een beetje kwijt, en in de top moest het als bedrijf wat opgefrist worden. Er was modernisering nodig”, zo licht Smedley zijn visie toe. In de praktijk kwam de opfrisbeurt onder andere neer op het aantrekken van Pat Symonds als technisch directeur in 2013, en ook het binnenhalen van Smedley zelf. Bij Williams werd hij herenigd met Felipe Massa, met wie hij al acht jaar samengewerkt had bij Ferrari.

Met het oog op de volgende stap voor het team – consistent blijven scoren, en nog hoger komen in het kampioenschap – is een beheerste manier van werken volgens Smedley van groot belang. “Je moet haalbare doelen stellen, en niet te veel ineens willen. Vaak zie je dat een bedrijf zich daarin overstrekt, en dan aan het einde van het liedje verder terugzakt.”

Kan Williams als klantenteam op termijn wellicht winnen van het fabrieksteam van Mercedes? Smedley houdt zich niet echt met die vraag bezig. “Mercedes heeft fantastisch werk geleverd. Ik geniet van de samenwerking. Maar ik weet niet of we het fabrieksteam op een gegeven moment kunnen verslaan. Ik hou me liever bezig met het constructeurskampioenschap, en de race tegen onze directe concurrenten daarin.”