Honda-teambaas Eric Boullier denkt dat de concurrenten van motorfabrikant Honda in de toekomst stil zullen vallen, waardoor Honda de kans krijgt om de achterstand in te halen. “Ik heb er alle vertrouwen in dat we in zullen lopen”, aldus Boullier.

Net als in het vorige seizoen kwam McLaren-Honda niet goed voor de dag in Japan. Fernando Alonso eindigde als zestiende, teamgenoot Jenson Button kwam als achttiende over de streep. Het was een domper voor Honda, aangezien de fabrikant juist bij zijn thuisrace had gehoopt op een goed resultaat.

Desondanks ziet Eric Boullier de toekomst positief tegemoet. “De volwassenheid van het Honda-project ten opzichte van andere fabrikanten houdt in dat het zal blijven groeien, en daar zullen we veel winst mee pakken”, vertelt Boullier aan Autosport.

“Er is één goed iets aan deze reglementen, en dat is het limiet op de hoeveelheid benzine die je kan gebruiken. Dat betekent dat de hoeveelheid energie die je tot je beschikking hebt, wordt gelimiteerd”, verklaart Boullier. “Er zit dus een limiet aan het ontwikkelen van de krachtbron en we gaan richting een stilstand. Daarom is er voor ons wat meer vrijheid in de reglementen om de achterstand in te halen.”

“Daar komt nog bij dat Mercedes, Ferrari en Renault al in 2010 begonnen met het ontwikkelen van hun motoren. Honda begon in 2013, drie jaar later. Ze zijn dus met een inhaalslag bezig, waar ze nog veel meer kunnen winnen dankzij deze volwassenheid en de ontwikkelingssnelheid.”

www.sutton-images.com Eric Boullier (FRA) McLaren Racing Director and Stoffel Vandoorne (BEL) McLaren at Formula One World Championship, Rd16, Malaysian Grand Prix, Race, Sepang, Malaysia, Sunday 2 October 2016.

Eric Boullier (links) en McLaren 2017-coureur Stoffel Vandoorne. © Sutton Images

Nieuwe reglementen
Vanaf het komende seizoen zal het token-systeem worden geschrapt, waardoor de motorfabrikanten volledig vrij zijn in de ontwikkeling van hun krachtbron. Er worden wel nog steeds straffen uitgedeeld voor het gebruik van te veel onderdelen van de krachtbron in één seizoen, waardoor de fabrikanten niet elke Grand Prix een nieuwe motor kunnen introduceren.

Boullier ziet een voordeel in deze hernieuwde vrijheid. “De mogelijkheid hebben om de motor vrijuit te ontwikkelen zal ons nog meer helpen om snel naar het plateau van stilstand te komen. Op het moment zitten we in een stijgende lijn.”

Naast het verdwijnen van het token-systeem, vindt het komende seizoen ook de (her)introductie van bredere banden plaats. Tevens worden er nieuwe reglementen met betrekking tot de aerodynamica geïntroduceerd. Boullier is ervan overtuigd dat McLaren zich zal blijven verbeteren.

“Ik heb er alle vertrouwen in dat we de achterstand in zullen blijven halen. Ik weet veel meer dan jullie over wat er achter de schermen gaande is. Wat er het komende jaar ook gebeurt, we zullen het gat dichten”, meldt de Fransman vol vertrouwen. “Ik doe echter geen voorspellingen, ik meld geen cijfers, want we weten niet wat de anderen doen.”

“Op het moment weten we precies waar we staan ten opzichte van de anderen. Ik kan volgend jaar pas zeggen waar we ongeveer zullen staan als we de achterstand goed blijven maken, maar wat ons betreft zullen we het gat dichten. Absoluut.”