De vrees bestaat dat de door McLaren uitgedachte regels voor 2017-auto’s het inhalen moeilijker maken, maar volgens McLaren-topman Eric Boullier zal het tegendeel waar zijn.

De Formule 1 is met het zogenaamde ‘McLaren compromis’ gegaan wat betreft de aerodynamica van de 2017-bolides. Aanvankelijk lag de voorkeur bij een door Red Bull bedacht concept dat de auto’s vijf tot zes seconden per ronde sneller had moeten maken, maar dit werd later als te radicaal gezien.

Formula One World Championship 2015, Round 16, United States Grand Prix, Austin, USA, Friday 23 October 2015 - L to R): Christian Horner (GBR) Red Bull Racing Team Principal and Eric Boullier (FRA) McLaren Racing Director in the FIA Press Conference.

Van de grote teams zijn Red Bull en McLaren het meest gelukkig met de komst van de nieuwe regels.

De regels die nu worden ingevoerd, moeten de auto’s drie tot vier seconden per ronde sneller maken, maar teams als Mercedes, Williams en Ferrari zijn niet gelukkig met de aanstaande introductie van de nieuwe regels.

Dit zijn natuurlijk niet toevallig teams die het nu goed doen, maar coureurs als Lewis Hamilton en Nico Rosberg en technische kopstukken als Pat Symonds en James Allison hebben vooral hun zorgen uitgesproken over het mogelijke negatieve effect van de nieuwe regels op de actie op de baan.

Doordat de 2017-bolides meer downforce genereren en er daardoor tegelijkertijd meer turbulente lucht af komt, wordt het nog lastiger voor coureurs om kort achter elkaar te rijden en te passeren, klinkt het uit de hoek van de criticasters van de nieuwe regels.

McLarens racing director Eric Boullier verklaart nu echter dat die zorg ongegrond is: “Ik ben het niet eens met de kritiek van onze rivalen, want de regels zijn zo opgesteld dat mechanische grip juist een belangrijker rol speelt”, legt de Fransman uit, onder meer verwijzend naar hoe de nieuwe, bredere 2017-banden daar aan bij dragen.

“Daarnaast speelt de voorvleugel een minder grote rol voor het genereren van downforce over de gehele lijn van de auto, terwijl de vloer en diffusor daar juist meer aan bijdragen. Dat zou het inhalen dus makkelijker moeten maken”, stelt Boullier, die dat zelfs in cijfers uitdrukt als een te verwachten toename van ‘vijf procent’.

Volgens Boullier is het verder zo dat een groot deel van de inhaalacties nu te danken is aan DRS of de bandenregels, waarbij coureurs vaak op verschillende strategieën staan en op compounds met forse snelheidsverschillen onderweg zijn. Met de 2017-auto’s zouden er echter meer ‘normale’ inhaalacties moeten zijn, aldus Boullier.