Net als Red Bull kijkt oliebedrijf ExxonMobil met hoge verwachtingen uit naar de samenwerking met Honda vanaf 2019. “De voorbereidingen zijn al in een vergevorderd stadium”, zegt autosportchef David Tsurusaki.

Red Bull en Toro Rosso rijden sinds 2017 met brandstof van ExxonMobil. Nu zit daar nog verschil in, omdat Red Bull met Renault rijdt en Toro Rosso met Honda. Volgend jaar verandert dat en kiest ook Red Bull voor Honda. “Dat Toro Rosso dit jaar al met Honda-motoren actief is en we dus een jaar ervaring hebben kunnen opdoen, is daarbij een groot voordeel.”

David Tsurusaki, autosportchef bij ExxonMobil.

Voor 2019 liggen de voorbereiding goed op schema. Direct na de aankondiging van de overstap in juni is ExxonMobil aan het werk gegaan. “De tijdlijn is kort, maar we zijn direct in gesprek gegaan over theoretische benaderingen, motorontwerp, afstellingen en dergelijke. Nu kunnen we met een ééncilinder variant gaan testen en dan kunnen we alles gaan afronden om te verschepen voor de eerste tests in Barcelona.”

Bang voor een moeizame samenwerking, zoals McLaren en Honda die hadden, is Tsurusaki niet. “De sleutel is dat we een jaar voorsprong hebben voor 2019. De verwachtingen zijn hier anders. De cultuur verschilt niet echt en het is een internationale groep. Als je praat over een verbrandingsmotor, ontbranding en hoge temperaturen dan is dat een universele taal.”

In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 17, lees je een uitgebreide reportage over ExxonMobil, de samenwerking met Red Bull en hun ervaring in de Formule 1. “Wat we leren in de Formule 1, vloeit door naar straatauto’s.” Formule 1 nr. 17 is te koop in de winkel of hier te bestellen.