Formule 1-topman Ross Brawn heeft erkend dat hij verrast is door de reacties van de motorleveranciers op de voorgestelde motorregels voor 2021 en daarna.

De door Formule 1-eigenaar Liberty Media gerunde Formula One Group, waar Brawn als sporting director voor werkt, en de FIA presenteerden onlangs een voorstel voor een nieuwe motorformule voor 2021 en daarna. Daar is echter niet bijster positief op gereageerd door de huidige motorfabrikanten.

“Dat was een klein beetje een schok”, erkent Brawn in gesprek met de BBC, aangezien de motorleveranciers volgens hem bij het proces betrokken zijn geweest. “We hadden het voorstel wellicht wat anders kunnen presenteren, maar ik had dus niet verwacht dat ze zo sterk zouden reageren.”

Wat volgens Brawn ondanks de negatieve reacties onvermijdelijk is, is dat de huidige motorformule op de schop moet. “Uit technisch oogpunt zijn de huidige motoren geweldig stukjes engineering, maar het zijn geen geweldige motoren om mee te racen”, stelt hij namelijk.

De motoren zijn volgens Brawn te duur, te stil en technisch te ingewikkeld – waarbij het laatste zowel tot te veel gridstraffen als te grote onderlinge verschillen leidt. Met het voorstel voor 2012 wordt dan ook ingezet op simpelere, goedkopere en luidere motoren.

F1-topman Brawn heeft eerder, onder meer, voor de teams van Ferrari, Mercedes en Honda gewerkt.

Volgens Brawn biedt de nieuwe motorformule momenteel niet in de Formule 1-actieve fabrikanten verder de kans in te stappen, terwijl er een aardige balans gevonden is tussen “technologie die relevant is voor straatauto’s en bij deze hightech sport past, maar waar ook goed mee geracet kan worden”.

Het kritiekpunt van Mercedes-topman Toto Wolff dat de nieuwe motorformule de (zeer kostbare) ontwikkeling van een compleet nieuwe motor vereist, wordt verder door Brawn erkend: “Maar de kosten zullen, denk ik, gerechtvaardigd worden.”

Nog kritischer dan Mercedes, stelde Ferrari zich op. President Sergio Marchionne heeft gedreigd dat Ferrari stopt met de Formule 1 als alle motoren te zeer hetzelfde en ‘standaard’ worden, maar dat is volgens Brawn sowieso niet aan de orde: “Zover zijn we volgens mij niet gegaan met ons voorstel.”

Brawn benadrukt daarbij dat het sowieso nog om een voorstel gaat, dat nog verder besproken wordt met alle betrokken partijen, waaronder de motorleveranciers. “We staan overal voor open, voor elke mogelijke invulling of oplossing, zolang de kerndoelen die we hebben gesteld maar worden gehaald.”