De FIA heeft een concreet voorstel voor de nieuwe motorregels voor 2021 gepresenteerd. De regelgever wil vasthouden aan hybride 1.6-liter V6-turbokrachtbronnen, die wel luider, simpeler en goedkoper moeten worden.

Het voorstel is dus in lijn met de eerder uitgesproken wens om in de basis vast te houden aan het huidige motorplatform, al moeten de nodige aanpassingen er dus voor zorgen dat de beoogde doelen gehaald worden – met meer spektakel en minder kosten voorop.

De intentie is dus om aan 1.6-liter V6-turbokrachtbronnen vast te houden, waarbij er in tegenstelling tot wat eerder werd verwacht geen biturbo’s worden geïntroduceerd. De motoren moeten wel tot maximaal drieduizend toeren meer gaan draaien, om voor meer lawaai te zorgen.

Conform verwachting wil de FIA de MGU-H – het zo complexe en dure deel van het energy recovery system dat hitte van de turbo in energie omzet – wel in de ban doen. De MGU-K – die hitte die vrijkomt bij het remmen als energie opslaat – blijft wel in gebruik, al gaat het gebruik hiervan veranderen.

Momenteel wordt gebruik van ERS in grote mate van tevoren door het team geprogrammeerd, maar de FIA wil dat dit weer door middel van een simpele druk op de knop door de coureur wordt gedaan. Zo wordt het meer vergelijkbaar met een push-to-pass systeem dat tijdelijk meer vermogen geeft.

Om dit ’tactische’ component te benadrukken, kan er voortaan ook over meerdere ronden elektrische energie worden opgeslagen. Dit gebeurt dan wel in een standaard energy store en middels standaard control electronics, om de kosten te verlagen.

Wat ook aan kostenreductie moet bijdragen, is het inzetten op een grotere mate van wat de FIA ‘plug-and-play‘-mogelijkheden noemt. Door de designregels duidelijker af te bakenen, zouden teams ook makkelijker van motorfabrikant moeten kunnen wisselen.

Tot slot spreekt de FIA de intentie uit de brandstofregels en het brandstofgebruik verder aan te scherpen. De regelgever van de Formule 1 gaat nu met ‘alle betrokken partijen’ om de tafel om verder te spreken over het voorstel, zo geeft de FIA zelf aan.

Te denken valt daarbij natuurlijk aan Formule 1-eigenaar Liberty Media, die al een flinke stem heeft gehad in het voorstel, maar ook aan de teams, huidige motorfabrikanten en mogelijke nieuwe spelers op de motormarkt. Zij hebben ook allemaal al input gehad in het voorstel.