De Brit denkt dat veel coureurs pas in de praktijk ondervinden wat wel en niet mogelijk is met het rubber dat Pirelli deze winter ontwikkelde. Dit kan grote gevolgen hebben voor de rondetijden die tijdens de race worden genoteerd.
“Met name in de laatste stint verwacht ik grote veranderingen. De fans op de tribune en voor de televisie zouden van zo veel inhaalacties ondersteboven kunnen raken”, stelt Button. “Pas in de laatste bocht wordt duidelijk wie de race wint, dat is fantastisch.”
“Ik weet nog niet of dat voor alle races geldt, maar zeker voor Melbourne. We weten nu nog niet goed wat we kunnen verwachten van de banden”, vervolgt kampioen van 2009, die denkt dat de basis voor de overwinning pas in de slotfase kan worden gelegd.
“Het is tijdens de laatste stint van belang zuinig met de banden om te gaan. De eerste en tweede stint is dat niet zo belangrijk omdat iedereen dan toch het liefst een ronde eerder wil stoppen dan zijn rivalen.”
“Dat willen we omdat de nieuwe banden in eerste instantie voor een winst van drie seconden per ronde zorgen, zodat inhalen mogelijk is. De grote vraag is wie het aandurft als eerste te stoppen, want de winst op het ene moment kan verlies op een ander moment betekenen. Het wordt als balanceren op een koord.”