Ik heb een prachtige race gezien op Silverstone met mooie gevechten, niet alleen in de eerste ronde. Coureurs naast elkaar, bochten achter elkaar door. Echt mooi om te zien. Van de strategische calls van Ferrari kon ik minder te genieten, net als die malloten op de baan.

ENGLISH VERSION

De crash van Guanyu Zhou was schrikken, het zag er erger uit dan het misschien was qua impact. Je wilt nooit auto’s de hekken in zien vliegen, dat kan wel erg gevaarlijk zijn dus daar heeft hij wel geluk gehad met zijn rol. Ik schrok ook van de beelden van demonstranten die op de baan gingen zitten. Hoe dom kun je zijn, hebben ze enig idee hoe gevaarlijk dat is voor henzelf en de coureurs. Auto’s die met 300 kilometer op je af komen, dat is wel even anders dan naakt over het veld rennen. Echt belachelijk.

Maar ik moet het natuurlijk over Ferrari hebben. Wat ik knap vond aan Leclerc zijn race was hoe snel hij was met een beschadigde voorvleugel. Misschien moeten ze toch nog even naar het ontwerp kijken want de auto leek het prima te doen. Maar er zit geen logica achter de beslissing om hem op de harde band te laten doorrijden na de safety car in de slotfase, daar hebben ze een één-twee laten liggen. En dit soort fouten zie ik Ferrari steeds maken. Misschien hoopten ze dat Sainz Hamilton ging afstoppen of waren ze bang dat Hamilton niet zou stoppen als Leclerc wél naar binnen ging. Ik snap Leclerc zijn boosheid na de race, dit is weer een voorbeeld van conservatieve strategie.

Waar hij wel aan moet werken, is zijn communicatie naar het team. Goed, Sainz was langzamer gisteren maar een één-twee zat er gewoon in. Het moment dat er dan toch gewisseld wordt, was overigens logisch want ze waren op dat moment de race aan het verliezen. Maar dat is iets anders dan in de fase daarvoor. Toen sprak Leclerc alsof hij al is uitgeroepen tot definitieve kopman en dat is hij niet, contractueel ook niet. Daar is het nog te vroeg voor, Sainz maakt ook gewoon nog kans. Hij scoort vandaag goed en kan er na een goed resultaat en een mindere dag van de concurrentie zo weer bij zitten. Een te vroege beslissing terwijl twee coureurs kans maken op de titel, kan je als team ook de kop kosten. Eddie Irvine liet in 1999 veel punten aan Michael Schumacher en verloor daardoor uiteindelijk het kampioenschap.

Dus ik denk dat Ferrari niet heel blij zal zijn met de toon op de radio. Leclerc vroeg om een beslissing en die kwam er: “Sainz is verteld het tempo te verhogen.” Dat moet genoeg zijn en dan moeten de radioboodschappen ook stoppen. Doordrammen heeft geen zin, alles wordt uitgezonden en dat is ook niet goed voor Ferrari. Doe dat binnenskamers na de race.

Het kampioenschap is in ieder geval de grote winnaar van de race, het zit weer wat dichter bij elkaar. Wie weet maakt deze zege iets los in Sainz. Gaat hij nu vaker poles pakken of races winnen? Ik ben heel nieuwsgierig of kampioenschapsdruk bij hem iets doet. Het is een intelligente en verstandige jongen met een goede auto. Sommigen gaan aan de druk ten onder of nemen gas terug. Anderen worden juist gelanceerd en zijn niet te stoppen, zoals met Verstappen is gebeurd. Eén ding is zeker, Carlos Sainz is niet meer de zoon van Carlos Sainz. Hij ís Carlos Sainz.

ENGLISH VERSION