Hoewel Williams dit seizoen achteraan bungelt, peinst adjunct-teambaas Claire Williams er niet over de handdoek in de ring te gooien en de focus alvast op 2020 te leggen. “Bij Williams geven we nooit op.”

Gezien de achterstand op de rest van het veld, zou het niet beter zijn om dit seizoen als verloren te beschouwen en alles vol op volgend jaar te zetten?

“In de geschiedenis van ons team hebben we nooit een seizoen opgegeven. We weten waar we staan en dat het ongelooflijk moeilijk gaat worden om het gat te dichten, zelfs naar het negende team in het constructeurskampioenschap, maar we blijven naar de races komen en blijven ons ontwikkelen. We schrijven nog niets af.”

Robert Kubica zei dat er een probleem was gevonden en opgelost. Gaat dat om een grote zaak?

Ik weet niet precies op welk probleem hij duidt. We hebben er aardig wat op het moment. Maar met name op mechanisch gebied hebben we een aantal zaken opgespoord, waaronder ons remsysteem, waarvoor we een oplossing gevonden menen te hebben. Maar het is afwachten tot we ermee de baan op gaan of het echt werkt. Daarnaast is het aerodynamicaprogramma een continu proces. Doug McKiernan die vorig jaar bij ons is begonnen heeft een nieuwe filosofie ingebracht, maar het duurt tijd voordat iedereen daarin mee kan gaan. Maar het gaat de goede kant op en hopelijk kunnen we die lijn doortrekken.”

Wat is de doelstelling voor de rest van het jaar?

“Verbetering! De klok moet dat aantonen. Onze achterstand op onze naaste rivaal bedraagt al ruim anderhalve seconde. Om je zo veel te verbeteren is voor elk team een enorme opgave. Zeker omdat de rest zich ook blijft ontwikkelen. Als wij de achterstand kunnen verkleinen, beschouwen we dat als succes.”

Kubica had het vermoeden dat er een verschil was tussen zijn auto en die van teamgenoot George Russell. Hebben jullie daar iets kunnen ontdekken?

“Hij dacht dat de wagenvloeren van elkaar afweken, maar dat hebben we niet kunnen aantonen. Als een rijder zoiets meldt, zoeken we het natuurlijk tot de bodem uit, maar zover wij kunnen zien zijn de auto’s identiek. De vloer waar het om ging zat echter op de auto van Russell toen die in Bakoe over de putdeksel reed, dus die is er nu niet meer.”

Hoe verloopt de afwikkeling van de schadevergoeding?

“Heel goed. Ze hebben ons ook allemaal bloemen gestuurd, maar we hebben liever een nieuwe vloer. We hebben met de promoter van de race gesproken en ze doen er alles aan om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het gaat nu verder via de verzekeringsmaatschappij, we zijn bezig de kosten in kaart te brengen. Maar onze prioriteit was om de schade te repareren. Het chassis is inmiddels gerepareerd, net als dat van Kubica na zijn crash. Een fijn staaltje teamwork.”