De FIA breekt zich al vele jaren het hoofd over de vraag, hoe het inhaalspektakel in de Formule 1 kan worden teruggebracht. Ik zou zeggen: ga met je reglement terug naar de tijd waarin coureurs hun tegenstanders nog op straat inhaalden in plaats van (uit pure onmacht) in de pits – naar de tijd waarin Formule 1-auto’s nog gewoon een voor-en een achtervleugel hadden en verder niks.

Door: Henk Wagenaar Hummelinck

Niet kunnen inhalen heeft namelijk slechts één oorzaak: dat eeuwige gedonderjaag met de aerodynamica. Formule 1-auto's worden tegenwoordig niet meer uitslui­tend gevormd om de rijwind te behagen, maar óók om de achterliggende tegenstander een loer te draaien. 'Meer neerwaartse kracht voor eigen gebruik' gaat hand in hand met 'meer vuile lucht voor de concur­rent'.

Ross Brawn en Adrian Newey behaalden hun respectievelijke wereldkampi­oenschappen voornamelijk op basis van aerodynamische spitsvondig­heden. Prima, maar daarna zou ik als FIAaan het eind van dat seizoen zeggen: weg ermee!

Maar wat deed de FIAbegin 2010? Men haalde niet de oorzaken van de anti-inhaalellende (de dubbeldeksdiffuser) weg, maar verzon als tegen­maatre­gel de verstelbare voorvleugel – inclusief een heel pakket regels hoe dat ding te gebrui­ken. Omdat Newey in 2010 met zijn geblazen diffusor op de proppen kwam, zal nooit duidelijk worden of die verstelbare voorvleugel voldeed of niet.

Nu, begin 2011, maakt de FIAdezelfde fout door de 'vervuilende' geblazen diffusor te handhaven, de verstelbare voorvleugel (terecht of onterecht) te dumpen en ter compensatie weer met iets heel nieuws te komen: de verstelbare achtervleugel!

Mijn 85-jarige schoonmoeder kreeg tot voor kort van de dokter ladin­gen pillen om op de been te blijven. Een kwart daarvan was terecht, de rest was nodig om negatie­ve bijwerkingen van dat ene kwart te compense­ren. Ze spoelde het gros van die pillen door de gootsteen en neemt nu alleen nog maar in wat echt nodig is. Het gaat haar goed, dank u.

In de Formule 1 gaat het precies zo. Eerst worden auto's volgehangen met vleu­gels, diffusors en ander aerodynamisch tuig om zoveel mogelijk neer­waartse kracht te genereren. Als daaruit dan nare bijverschijnselen (in de vorm van overdadig veel vulle lucht) ontstaan, worden dure en inge­wikkel­de appara­ten ontwik­keld om de werking van die vleugels en diffusors te verminderen. Zou het nou niet mooi zijn, als de FIAvoor 2012 gewoonweg diffusors zou verbieden? Op die manier kan iedereen weer met een vaste voorvleugel, een vaste achtervleugel en een gladde wagenbodem door het leven, en kan er naar hartenlust worden ingehaald. Bovendien kan dan ook die tamelijk belachelijke verstelbare achtervleugel de kliko in, naast de eerder gedumpte verstelbare voorvleugel. En als er dan nog steeds niet kan worden inge­haald, dan halen we net zo lang stukjes van de achter­vleugel af totdat dat wél lukt.