Tom Coronel heeft er het volste vertrouwen in dat het huwelijk tussen Red Bull en Honda een succes wordt. “Ik ben er duizend procent van overtuigd dat Honda het goed voor elkaar krijgt.”

Wat Coronel daarbij gelijk benadrukt: “Ik ben niet positief omdat ik zelf voor Honda rij, dat was ik daarvoor ook al”, zegt de coureur die in het WTCR met een Honda Civic uitkomt voor Boutsen Ginion Racing.

“Ik ben positief omdat ik weet hoe ze bij Honda zijn en hoe het eraan toe gaat in de Japanse autosport”, legt Coronel, die van 1996 tot en met 1999 en in 2003 in Japan heeft geracet, uit. “Ze geven niet op, zo zijn ze niet. En ze zijn in de Japanse autowereld gek op techniek.”

Dat Honda in de Formule 1 heeft geworsteld met de complexe hybride V6-turbokrachtbron sinds het in 2015 terugkeerde in de sport, is Coronel niet ontgaan, maar volgens de Nederlander ‘hebben ze gewoon tijd nodig’.

“Ze hebben zich in het verleden wel bewezen, eind jaren tachtig en begin jaren negentig met Ayrton Senna en McLaren. Natuurlijk, het is een andere tijd en het is nieuwe technologie, en daar moeten ze zich op aanpassen. Ik ben er echter voor duizend procent van overtuigd dat ze het goed voor elkaar krijgen.”

Volgens Coronel heeft Honda het de laatste jaren wellicht ook beter gedaan dan veel mensen denken. “Kijk naar McLaren”, haalt hij aan. “Daar zou alles aan Honda gelegen hebben, maar met Renault komen ze ook niet vooruit.”

Tost en Marko. Foto: Red Bull.

Waar Coronel verder vertrouwen in heeft, zijn de mannen die de beslissing hebben genomen Toro Rosso dit jaar al met Honda’s te laten rijden en Red Bull in 2019: Toro Rosso-teambaas Franz Tost en Red Bull-kopstuk Helmut Marko. “Ik ken Tost goed – hij was mijn manager – en Marko en Tost doen niks als ze niet zeker weten dat het werkt.”

“Volgend jaar heeft Red Bull verder niks te verliezen”, volgens Coronel. “Ze zijn nu ook al het derde team en gaan die plek echt niet kwijtraken. Het is daarbij alleen maar een voordeel dat ze stoppen met Renault, want ze maakten Renault de laatste jaren alleen maar wijzer door met hun motoren te rijden.”

“Aan de hand van de motordata kan Renault precies zien waar ze het met hun fabrieksteam qua chassis ten opzichte van Red Bull verliezen. En wat is Renaults belang? Dat is heus niet om Red Bull te helpen. Nee, ze willen Red Bull juist voorbij. Met Honda krijgt Red Bull nu een onafhankelijke partner.”

Red Bull heeft daarbij, na jaren als Renault-klant, nu ‘alles in eigen hand met Honda’. “Het is niet zoals met Renault dat je als klant een motor krijgt en ze zeggen: ‘lepel ‘m er maar in’. Ze ontwikkelen hem nu echt samen en dat helpt ook enorm voor je auto, als je kijkt naar dingen als de plaatsing en koeling van de motor en integratie in het chassis.”

Foto: Sutton Images.

Foto Tom Coronel: Tom Coronel Racing.