Renault heeft de uitlaten van de R31 verstopt in de sidepods. Een inventief idee dat zich niet zomaar laat kopiëren, oordeelt Ferrari’s technisch directeur Aldo Costa.

De geblazen diffusor is verboden, maar het concept van Renault moet in de praktijk hetzelfde werken. En door de gassen aan de voorkant naar buiten te blazen, wordt een groter oppervlak van de auto bereikt.

Het gedurfde ontwerp brengt ook risico's met zich mee, zoals oververhitting en problemen met de stroom van uitlaatgassen. McLaren schijnt aan een soortgelijk systeem te werken, terwijl Costa namens Ferrari toegeeft dat het idee moeilijk te kopiëren is.

“Dat zou ik wel zeggen, ja”, luidt zijn antwoordt op een vraag van auto motor und sport. “Renault heeft de uitlaten geïntegreerd in het chassis en heeft slimme oplossingen gevonden voor de koeling en plaatsing van de elektronica.”

Terwijl steeds meer teams kiezen voor gedurfde oplossingen in plaats van het optimaliseren van al bestaande ideeën, heeft Ferrari met de F150th Italia voor een conservatieve aanpak gekozen. Dat is tegen de trend in en reden voor lichte zorgen onder aanhangers van de Italianen.

Costa: “Veel heeft te maken met de grote veranderingen die in 2009 optraden in de regels. Iedereen werkt met nieuwe concepten en zolang de regels blijven veranderen, blijven we innovaties zien. Dit verandert pas als de regels drie of vier seizoenen hetzelfde blijven en nieuwe oplossingen weer worden geperfectioneerd.”