Het bepalen van de strategie zal dit jaar meer vanuit de cockpit worden gedaan, dan vanaf de pitmuur. Dat zegt Pedro de la Rosa in een interview met Autosport.

“Als rijder voel je de slijtage van de banden veel sneller aan dan de teams kunnen opmaken uit de rondetijden”, stelt De la Rosa, die als testcoureur een belangrijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de Pirelli-banden.

“De coureur speelt dus een sleutelrol. Hij moet aangeven wanneer de banden hun einde naderen. Als daar te lang mee wordt gewacht, kan dat vijf tot zes seconden kosten. De banden slijten gelijkmatig, totdat ze volledig op zijn. Dat moment moet je voorkomen.”

Volgens De la Rosa, die Pirelli inmiddels heeft ingewisseld voor een testrol bij McLaren, verschilt dat moment per rijder en kan de coureur het beter inschatten dan het team. “De coureur moet het team informeren dat hij binnen komt. Dat is interessant, want voorheen werd alles vanaf de pitmuur bepaald.”

De nieuwe banden leveren de teams en coureurs kopzorgen op, maar De la Rosa verwacht dat de fans ervan gaan genieten. “Het is moeilijk te voorspellen hoeveel pitstops er nodig zijn, maar waarschijnlijk gaat het om ongeveer drie per race. Dat is fantastisch, want het betekent dat er veel meer speelruimte is.”