Veel coureurs moeten nog altijd wennen aan de hoge slijtage van het Pirelli-rubber, terwijl ook niet iedereen even positief is over de intermediates en regenbanden.

Adrian Sutil was na afloop van de eerste natte kilometers op Pirelli-rubber duidelijk in zijn oordeel: "Het prestatieniveau van deze regenbanden is veel lager dan de Bridgestones", verklaart hij tegenover Autosport. "Ze zijn echt heel erg anders dan wat ik gewend ben. De Pirelli's slijten sneller en zijn aanzienlijk langzamer."

"Het is echter niet per se slecht dat de banden zo anders zijn dan vorig jaar", benadrukt de Duitser, die bovendien denkt dat het nog wel goed kan komen met het Pirelli-schoeisel: "Het is gewoon een nieuwe uitdaging voor ons als coureurs. Het is een kwestie van wennen. Qua prestaties zijn de banden misschien wel minder goed, maar wat de slijtage betreft ging het al wel een stuk beter nadat we wat meer kilometers gemaakt hadden."

Lewis Hamilton laat op zijn beurt weten dat de bewust hoge slijtage van de nieuwe banden hem niet kan bekoren. "De banden slijten gewoon heel snel en er is eigenlijk niets wat je daar aan kan doen", zegt de McLaren-coureur. "Het is raar, want vorig jaar moesten we ook al wat voorzichtiger doen met de banden als we bijvoorbeeld aan het begin van de race met een volle tank reden, maar in mijn eerste run op zondag deed ik het rustig aan en werden de Pirelli's alsnog heel snel een stuk slechter."

"Tijdens mijn tweede run lette ik vervolgens heel erg goed op mijn banden. Ze hielden het toen wel wat langer vol, maar ik had helemaal niet het gevoel dat ik aan het racen was. Het leek wel alsof ik alleen maar installatie-rondjes reed."

Ook Red Bull-coureur Mark Webber is niet onverdeeld positief over de Pirelli's, al vindt hij dat er eigenlijk pas over de banden geoordeeld mag worden als er op geracet is. "Voor aanvang van 2010 maakten we in Jerez een soortgelijke situatie door met de Bridgestone-banden", herinnert hij zich. "Het zag er destijds niet goed uit, maar toen we vervolgens aan de eerste paar races begonnen, leek het wel alsof je de hele dag op één set banden kon blijven rondrijden."

Ondanks zijn voorbehoud laat ook Webber er echter geen misverstand over bestaan dat het wel even wennen is aan de banden van de Italiaanse leverancier. "Door de slijtage is de kans veel groter dat je tijd verliest, dus je zit jezelf de hele tijd te vertellen dat je het beter moet doen en fouten moet vermijden."

De Australiër denkt aan de andere kant wel dat de hoge slijtage er voor gaat zorgen dat er meer ingehaald kan worden. "Er ontstaat een snelheidsverschil dat er voor zorgt dat inhalen een stuk makkelijker wordt, al is het nog maar afwachten of de gevechten ook spannend worden. Als het verschil te groot is, schiet je iemand met versleten banden namelijk zo voorbij en verdwijn je aan de horizon", aldus Webber.