De World Motor Sport Council heeft ingestemd met de plannen van de FIA om teampersoneel en coureurs in het gareel te houden.

Van elk team moeten voortaan minstens zes medewerkers over een speciale licentie beschikken. Om deze te krijgen, en behouden, moeten zij zich aan een nieuwe ‘code van goed gedrag’ houden. Hierdoor kunnen de teams direct verantwoordelijk worden gehouden voor acties van het personeel.

Aanleiding voor de nieuwe regeling is het crashschandaal in Singapore. Renault-teamleiders Flavio Briatore en Pat Symonds gaven Nelson Piquet opdracht opzettelijk een safety car-situatie te veroorzaken. De twee kregen een jarenlange schorsing, maar deze werd door een rechtbank verworpen, omdat de FIA hiertoe niet bevoegd bleek te zijn.

Daarnaast geeft de WMSC groen licht om in de regels op te nemen dat houders van een superlicentie ook in bezit moeten zijn van een geldig rijbewijs. Dit moet voorkomen dat coureurs zich misdragen op de openbare weg.

Ook wanneer een coureur een ernstige verkeersovertreding begaat, kan de FIA hem laten verschijnen voor de tuchtcommissie, waar kan worden besloten om zijn superlicentie (tijdelijk) in te trekken.