De Formule 1-coureurs hebben gisteren hun volledige medewerking toegezegd aan het optimaliseren van de Pirelli-banden.

Tijdens de bijeenkomst van de GPDA, de ‘vakbond’ voor Formule 1-coureurs, die grotendeels in het teken stond van de verstelbare achtervleugels, kwam ook de bandensituatie uitvoerig aan bod.

“We hebben onze visie op de hoge slijtage van de banden gegeven”, zegt Jarno Trulli tegen Autosport. “Het gaat er niet zozeer om dat we na tien of vijftien ronden zo’n vijf seconden langzamer zijn, maar dat we hierdoor minder aan rijden toekomen.”

Om de banden te sparen voor de race, komen de coureurs namelijk in de trainingen waarschijnlijk minder in actie. “Daarom is het een goede stap dat de FIA toestemming heeft gegeven om op vrijdag extra banden te testen”, aldus Trulli.

Trulli is positief over de samenwerking tussen de coureurs en de FIA en vertrouwt erop dat Pirelli zijn zaken op orde zal krijgen. “We willen Pirelli niet bekritiseren, want ze leveren goed werk”, verklaart Trulli.

“Maar volgens ons kan het nog beter. Ze hebben de middelen om snel te kunnen reageren, dus als we ze tijd en hulp bieden, kan de situatie binnen een paar races worden verbeterd.”