Nadat Mercedes gisteren de voorlaatste testdag in Barcelona al als snelste afsloot met Lewis Hamilton, was het vandaag zijn teamgenoot Nico Rosberg die Mercedes ook op de slotdag bovenaan hield.

De laatste testdag van 2013 begint met Paul di Resta en Nico Hülkenberg als snelste mannen op de baan, maar de ochtend ontpopt zich vervolgens tot een ‘strijd’ tussen Mercedes en Ferrari, waarbij Rosberg en Fernando Alonso om-en-om de snelste ronde claimen.

Het lijkt er dan ook op dat de ochtend voor vrijwel iedereen in het teken staat van korte(re) runs, aangezien praktisch elke coureur voor de lunch zijn beste tijd van de dag rijdt. Rosberg is daarbij degene die het snelst onderweg is, in 1:20.130, waarmee hij met een voorsprong van drie tienden op Alonso aan zijn middagpauze kan beginnen.

Na het middaguur worden de laatste test-uren vooral gebruikt voor lange runs en racesimulaties, waardoor er veel ronden gereden worden. De tijden liggen dan grofweg tussen de 1:24 en 1:29, zodat Rosbergs positie bovenaan de tijdenlijst niet meer in gevaar komt.

Wat overigens opvallend is, is dat een groot aantal teams – Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Sauber en Williams – in de middag tijdens verschillende stints met banden zonder kleurcodering rondrijden, waardoor niet te achterhalen valt op welke compound van het Pirelli-rubber ze in de weer zijn.

In de middag stappen er ook twee coureurs in die in de ochtend niet aan bod zijn gekomen: bij Williams neemt Valtteri Bottas het stokje namelijk over van Pastor Maldonado, terwijl Jules Bianchi bij Marussia plaats maakt voor Max Chilton.

Ook Lotus-coureur Kimi Räikkönen is in de middag eigenlijk voor het eerst goed zichtbaar tijdens deze laatste testvierdaagse, nadat hij gisteren verstek moest laten gaan vanwege voedselvergiftiging en vanochtend vanwege een versnellingsbakprobleem weinig kon rijden.

Voor Räikkönen is het niet de eerste keer deze winter dat de versnellingsbak van zijn Lotus hem problemen oplevert, maar zijn team weet de bak te vervangen of repareren, zodat hij in de middag wel gewoon aan het werk kan. De Fin bewijst dan weer helemaal beter te zijn door er aan het eind van de dag nog een aantal snelle rondjes uit te persen.

Räikkönen is daarmee samen met Bottas – die ook korte runs doet – de enige die nog voor een snelle tijd gaat in plaats van zich op racesimulaties te richten. Ook regerend wereldkampioen Sebastian Vettel wijkt in dat opzicht af van de norm, maar hij gaat in tegenstelling tot de twee Finnen niet voor snelle runs en houdt het bij stints van telkens tien rondjes in plaats van racesimulaties.

Vettel eindigt de dag uiteindelijk op plaats acht, op 2.3 seconden van Rosberg. Vettel heeft geen één van de testdagen als snelste afgesloten, maar zag zijn teamgenoot Mark Webber afgelopen donderdag wel bovenaan eindigen namens Red Bull, terwijl hij verder telkens heeft benadrukt dat het niet om de rondetijden gaat.

Dat laatste heeft ook dagsnelste Rosberg vandaag nog eens beklemtoond, in een poging de snelheid van Mercedes te relativeren. Volgens Rosberg hebben Mercedes’ rivalen het achterste van hun tong namelijk nog niet laten zien.

Positie Coureur Team Tijd Verschil Ronden
1 Nico Rosberg Mercedes 1:20.130    131
2 Fernando Alonso Ferrari 1:20.494 + 0.364  120
3 Jenson Button McLaren 1:21.444 + 1.314  122
4 Nico Hülkenberg Sauber 1:21.541 + 1.411  118
5 Kimi Räikkönen Lotus 1:21.658 + 1.528  50
6 Paul di Resta Force India 1:21.664 + 1.534  112
7 Pastor Maldonado Williams 1:22.415 + 2.285  42
8 Sebastian Vettel Red Bull 1:22.514 + 2.384  100
9 Valtteri Bottas Williams 1:22.524 + 2.394  31
10 Charles Pic Caterham 1:23.115 + 2.985  116
11 Jules Bianchi Marussia 1:23.167 + 3.037  62
12 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:23.628 + 3.498  91
13 Max Chilton Marussia 1:24.103 + 3.973  49

 

In het komende nummer van Formule 1, dat donderdag 7 maart verschijnt, is een uitgebreide analyse te vinden van alle wintertests. Gelijktijdig verschijnt de Preview Special 2013 met alle informatie over het komende seizoen.