Technische problemen zorgden ervoor dat McLaren-coureurs Fernando Alonso en Jenson Button maar een beperkt aantal ronden konden rijden tijdens de vrije trainingen en nu op achterstand staan.

Aangezien de Honda-motor die achterin de McLaren MP4-30 ligt sowieso vermogen te kort komt in vergelijking tot de V6-turbo’s van de andere motorleveranciers én de Red Bull Ring een circuit is waar motorvermogen juist cruciaal is, belooft het een lastig weekend te worden voor McLaren.

Beter dan zestiende deden Alonso en Button het dan ook niet in de vrije trainingen, waardoor ze aan het eind van de openingsdag van het Oostenrijkse Grand Prix-weekend moeten zoeken naar iets positiefs om over hun vrijdag te vertellen.

“We hadden vandaag een aantal problemen”, draait Alonso er niet omheen. “We weten gelukkig waardoor deze veroorzaakt werden, maar verloren veel tijd bij het oplossen ervan”, vertelt de coureur die in totaal slechts tot 27 ronden kwam, wat zelfs nog minder is dan veel coureurs in één sessie reden.

“Ik had een elektrisch probleem in de eerste training en een probleem met m’n versnellingsbak tijdens VT2. Nadat er daarin bij Jenson een bougie stuk ging, besloten we uit voorzorg maar te stoppen, want we hadden net nieuwe motoronderdelen geïnstalleerd en dan kun je het maar beter veilig spelen.”

Door het uitzitten van de rest van de middagtraining, liep Alonso de kans mis het nieuwe aerodynamische pakket – inclusief een nieuwe neus – te testen dat McLaren heeft meegenomen en waar alleen hij mee zal rijden. “Hopelijk kunnen we dat morgen dus goedmaken.”

Button
Waar Alonso achtereenvolgens tot tien en zeventien rondjes kwam, bleef de teller voor Button in VT2 eveneens op zeventien steken, maar daarvoor reed hij er wel dertig in de ochtend. “Het is jammer dat het mis ging in de middag, want we hebben in totaal dus niet heel veel kilometers kunnen maken.”

Wat positief is, zo stipt Button echter aan, is dat McLaren de bolide desondanks tussen de sessies door wist te verbeteren. “Helaas hebben we daarna echter niet in de middag nog met een volle tank kunnen rijden, wat fijn was geweest om te achterhalen hoe we er precies voor staan.”

Button rekent er verder op dat de kwalificatie een lastig verhaal wordt, ook omdat hij daarna – net als Alonso – een gridstraf krijgt voor een motorwissel. Om nog kans te maken in de race, hoopt hij op een safety car, terwijl het verder een kwestie is van er gewoon het beste van maken, aldus de Brit.