Pirelli-testcoureur Pedro de la Rosa verwacht dat de Grands Prix dit jaar een meer open karakter krijgen dankzij de eigenschappen van de Italiaanse band.

De la Rosa werd de testcoureur van Pirelli toen Nick Heidfeld de plek van de Spanjaard bij Sauber innam. De 39-jarige coureur houdt zich sindsdien bezig met het ontwikkelen van de nieuwe Formule 1-banden van de Italiaanse fabrikant en kan dus goed inschatten wat het verschil is tussen banden van Bridgestone en Pirelli.

De coureur, die in 1999 bij Arrows debuteerde in de F1, denkt dat er in ieder geval meer activiteit in de pitstraat komt. “De races worden interessanter”, vertelt De la Rosa in een radio-interview met het Spaanse Rac1. “Pirelli heeft zijn banden ontwikkeld om de show te verbeteren, en daarmee doel ik vooral op de superzachte band. Die is enorm snel, maar slijt echter ook enorm snel.”

Volgens de 39-jarige Spanjaard krijgen de races een meer open karakter en zal een coureur twee tot drie stops per wedstrijd moeten maken. “De kwalificatie bepaalt voor 70 procent de uitkomst van de race”, meent De la Rosa echter ook. “Natuurlijk is het verschil tussen de verschillende banden erg groot.”

“Degene die als elfde of verder naar achteren starten kunnen ook voor de punten gaan vechten omdat de hardere band veel langer meegaat dan de zachte variant. Het blijft echter speculeren.”