*

Deze aanpassingen zijn nodig op Circuit Zandvoort voor Grand Prix van Nederland

Eelco den Boer

Eelco den Boer

14 mei 2019 09:23

Deze aanpassingen zijn nodig op Circuit Zandvoort voor Grand Prix van Nederland
Motorsport Images

Voor de terugkeer van de Formule 1 in Nederland volgend jaar zijn enkele aanpassingen nodig aan het Circuit Zandvoort, met name met betrekking tot het rechte stuk.

Om het Circuit Zandvoort geschikt te maken voor de Formule 1 wordt het rechte stuk verbreed. Daarnaast krijgt de Arie Luyenbocht een banking. Dit zorgt ervoor dat DRS al na de bocht ervoor, de Kumhobocht, kan worden geactiveerd. Dit moet de kans op inhaalacties op het circuit vergroten.

“De startfinish lijn wordt wat naar voren gehaald”, vertelt Jan Lammers tijdens de aankondiging van de Grand Prix van Nederland. “Ook wordt de Gerlachbocht vergroot, voor het waarborgen van de veiligheid. De Hugenholtz wordt ook verbreed, zodat er meer ruimte is richting dat zo beroemde Scheivlak. Ook de Hans Ernst-bocht wordt onder handen genomen, terwijl de Luyenykbocht een soort kombocht wordt. Zo krijg je ongeveer het effect van de laatste bocht in Brazilië, dat je er met DRS open doorheen kan.”

Lees ook: Bevestigd: Zandvoort voor zeker drie jaar op Formule 1-kalender

De pitstraat wordt verlengd, zodat deze doorloopt tot aan het uitkomen van de Tarzanbocht. Auto’s die uit de pits komen, hoeven dus niet meer voor het aanremmen daarvan in te voegen zoals nu het geval is. Andere aanpassingen aan het circuit zelf zouden niet nodig zijn.

Ook naast de baan worden veranderingen doorgevoerd. Zo wordt het pitcomplex uitgebreid en worden de duinen langs het rechte stuk verlegd, zodat daar tijdelijke tribunes kunnen worden neergezet. Die lopen door tot aan de Tarzanbocht.