Di Montezemolo vreest discussie over achtervleugel
Luca di Montezemolo is bang dat de introductie van beweegbare achtervleugels in 2011 veel discussie met zich meebrengt over de regelgeving.
Door een maas in het reglement konden Brawn GP, Toyota, Williams en Force India in seizoen 2009 met een dubbele difussor rijden. Di Montezemolo hoopt daarom dat de regels voor een beweegbare achtervleugel wel duidelijk zijn.
De beweegbare achtervleugel komt in de plaats van F-ducts, die worden verboden. Als een coureur dicht achter een andere deelnemer rijdt, kan hij de plank van de achtervleugel verstellen. Dit moet het inhalen bevorderen, want de coureur die verdedigt kan het hulpmiddel niet gebruiken.
Di Montezemolo hoopt dat de regels door de FIA consequent zijn opgesteld en dat er geen ruimte voor discussie is. “Ik hoop dat we het seizoen met een duidelijk reglement kunnen starten”, vertelt de grote baas van Ferrari. “Ik maak me geen zorgen, maar in 2009 hadden we een flink nadeel.”
Daarnaast keert het Kinetic Energy Recovery System, kortweg KERS, terug na een jaar absentie. Ferrari was een van de weinige teams dat volhardde en het systeem in de loop van het seizoen succesvol aan de praat kreeg. Di Montezemolo vertrouwt er op dat dit nu niet anders is.
“We beginnen op dit vlak met een stevige basis”, voorspelt de Italiaan. “Ik ben nog niet vergeten dat onze variant van KERS aan het einde van seizoen 2009 zeer competitief was.”