Peter van Egmond is als fotograaf aanwezig geweest bij honderden F1-races en is sinds het begin van FORMULE 1 in 1994 aan het tijdschrift verbonden. Zijn archief behelst misschien wel miljoenen foto’s, in het kader van ons 25-jarig jubileum zoekt hij er elke week één uit.

Peter van Egmond

Kijk voor zijn beste foto’s in alle formaten en vormen   in zijn online shop.

Je staat er niet meteen bij stil maar als de race voorbij is, volgt er voor fotografen nog een belangrijk moment: het podium. De foto die toch het vaakst in de sportkaternen van de kranten terechtkomt. Er was een tijd dat ieder circuit zijn eigen unieke podium had tot er in 2012 een podium begon mee te reizen.

Lees ook: Door de lens van Peter: Schumacher reed bijna de camera uit mijn handen

Tot afgrijzen van Van Egmond: “Sinds Engeland dat jaar werd bij elke race het nieuwe podium meegenomen en opgebouwd. Dat betekent dat elke podiumceremonie er min of meer hetzelfde uit ging zien, afgezien van de verschillende sponsornamen op de achtergrond.” En dus besloot de organisatie van de Duitse GP flink wat glitterconfetti in te slaan, dat werd niet op prijs gesteld.

Ron Dennis boos
“Deze foto werd gemaakt in Duitsland waar ze het idee hadden om glitter te gebruiken, maar in de overtreffende trap. Als fotograaf zag je gelijk niks meer. McLaren was er ook niet te spreken over. Het spul was gemaakt van heel dun folie en bleef door de champagne aan hun auto plakken. Het was zo erg dat de auto opnieuw gespoten moest worden. Ik heb begrepen dat de rekening naar de FOM is gegaan.”

Lees ook: Door de lens van Peter: Hamilton beent woest weg na touché met teamgenoot Button

Foto: Peter van Egmond