Mocht er geen overeenstemming zijn over een nieuw Concorde Verdrag tussen de teams, Bernie Ecclestone’s F1 Group en de FIA, zal er toch geracet worden in Australië. Dat zegt Ecclestone, die ook vertelde dat een race op de Nürburgring van de baan is.

Het Concorde Verdrag bestaat uit afspraken onder anderen over de technische reglementen en de verdeling van het prijzengeld. Al sinds 1981 bestaat er zo’n akkoord, maar eind 2012 liep deze af. Het afgelopen jaar heeft Ecclestone geprobeerd het akkoord te verlengen tot eind 2020, maar tot op heden is er niets getekend.

“Voor mij maakt het niet uit of we nu een Concorde Verdrag hebben of niet. Het is niet noodzakelijk”, aldus de F1-baas. “Het verdrag bestaat uit twee delen. Met elk team apart hebben we al een contract over de financiële aspecten. Het gaat alleen nog puur om de regelgeving, maar die verandert steeds. Het is nu dus aan de FIA, zij regelen het Formule 1-reglement.”

Volgens Ecclestone maken de teams zich niet druk om de financiële kant van het verdrag, maar zijn het de regelwijzigingen in 2014 die ze zorgen baren. De huidige V8-motoren worden vervangen door V6-turbomotoren, wat teams ongeveer drie keer zoveel kost dan de 13 miljoen dollar per jaar nu. “Dat is een technische maatregel die teams misschien doet besluiten te stoppen”, aldus Ecclestone.

Toto Wolff, de nieuwe autosportchef bij Mercedes, vindt dat er een akkoord moet komen om de toekomst voor de sport te garanderen. “Het is aan Bernie en de FIA om eruit te komen. De teams apart hebben al afspraken met hem over de commerciële zaken. Wij kunnen in dit geval alleen maar toekijken en meepraten, maar het is aan hen om te beslissen”, zegt Wolff.

De teambaas van Lotus, Eric Boullier, is het met Wolff eens. “De toekomst moet veiliggesteld worden. Als je een goedlopende business op wilt zetten, heb je stabiliteit en garanties nodig. Deels hebben we die nu, maar wij zouden het graag nog meer zien. De technische regelwijzigingen beheersen grotendeels ons budget voor volgend seizoen, daarom willen we graag inzicht krijgen hoe we dat kunnen aanpakken”, aldus Boullier.

Naast het Concorde Verdrag heeft Ecclestone het ook druk met de noodlijdende races in Europa. Volgens Der Spiegel heeft Ecclestone de gesprekken met de Nürburging gestaakt omdat het financieel niet haalbaar is om de race te organiseren. De Hockenheimring zou oorspronkelijk pas de Duitse race in 2014 organiseren, maar kan nu als stand-in fungeren.

Daarnaast is Ecclestone ook nog bezig met de vrijgekomen race in juli. Waar eerder New Jersey afhaakte, gaf ook Turkije aan de kosten voor het F1-evenement niet te kunnen ophoesten. Ecclestone hintte dat de plek waarschijnlijk leeg zou blijven, maar geeft nu aan dat Frankrijk en Portugal nog kans maken om er toch nog 20 races van te maken in 2013.